Saturday, September 1, 2007

Merdeka..Malaysiaku gemilang!

Malam 30 Ogos 2007

Merdeka!Merdeka!Merdeka! Everywhere dengar org sebut ni.. dan sana sini org kibar bendera.This year sambutan dikatakan amat meriah disebabkan sambutan ulang tahun kemerdekaan yang ke -50..lagipun tahun ni Visit Malaysia Year..of course lebih meriah....Pegi stesen minyak, supermarkat, dapat bendera free..macam2 rupa dan lambang yang bersangkut paut dgn tema Malaysia ku Gemilang 50 years. Aku 'sambut merdeka' (ni terminologi yg selalu org guna) kat mana?..hahhahha...Kwn2 aku ada yg dah plan nak bawak anak pi tgk bunga api kat putrajaya and buat count down sekali kat sana..ada yg nak pi dataran merdeka..and mana2 tempat lah yg ada crowd utk buat countdown merdeka pukul 12 tgh malam tu... aku?..pegi makan and shopping.. We went to TESCO (tesco lagi..)..We arrived there about 10pm..wow.!!.dari jauh nampak crowded dah depan tesco..eh..ada pentas depan tesco..dkt lobi..laaa...ada band rupanya..so acara nyanyi-nyanyi la tu..masa aku nak masuk entrance, juruacara tgh interview sorang makcik..

Juruacara: ni dtg sini nak sambut merdeka ke nak shopping?

Makcik: dua-dua (dgn malu2..maklumle pakaian pun macam ala2 org bangun tidur nak pi joging)

Then we get our troly and start shopping..beli lauk etc..mak aih..ramainya manusia dlm tesco..opss..patutle..musim menuai (time gaji)..patut le..and we did our quick shopping and beratur bayar..hehe..dapat bendera free lagi..yg hari tuh dpt aku bagi kat kawan aku yg ada anak kecik..derang suka lah main2 kibar bendera..(eh, aku ni tak patriotik ke..ngeheee)
Keluar dr tesco org makin ramai..siap duduk depan2 pentas dan band boy tgh menyanyi lagu 'SUZANA"..."suzana..marilah sayang adik...suzana..bla.bla.." Aku jadik malu le pulak tgk orang2 beriya duduk depan pentas and nyanyi-nyanyi..erk..Is this suppose how we celebrate merdeka day?..why not buat sumthing like pertunjukkan kebudayaan ke...tarian zapin etc..ni band boy ala-ala 60-an yg dijemputnya...
Aku teringat dulu aku pernah gi tgk pertunjukan
kebudayaan pd malam merdeka dgn mak dan adik2.
Then we decided to have dinner...
We went to restoran tomyam...ordered nasi putih, sup ekor, daging masak merah, puyuh goreng sambal, kerabu mangga, kailan ikan masin, sambal belacan. Ehm..sedapnya..mmg sedap pun kedai ni..sambil-sambil tunggu aku duk sekodeng camana diarang buat kearbu mangga (dlm gambar) coz dia buat dkt stall kecik dkt dgn our table..kedai ni kerabu manga dia amatlah sedap.. i still wonder how they do it..yang bestnya banyak sgt kerabu tu, and habis jugak aku makan...and puyuh goreng sambal tu sedap yang amat, besar kot coz drum sticknya besar..selalu kalau nak cari mana satu drumstick nya mcm ala2 kena pakai kanta..yang ni besar dan dagingnya lembut..huh...2 ekor pun bleh habis...sup ekor boleh tahan..
Sambil-sambil makan tgk kenderaan lalu lalang dgn bendera..mat motor ala2 mat rempit pun ada..bawak bendera besar-besar..kibar-kibar dgn laju and jerit MERDEKA!!!!...erk...tu kira merempit ke apa tu??
Then lepas mkn..on teh way balik, terserempak dgn satu
group budak belasan tahun, bawak bendera macam berarak gitu..hem..nak gi mana tu ek.. we giggle..coz pelik..tiba2 ada satu group bawak bendera berarak malam..masa tuh dah pukul 11.30 lebih kurang. Oh maybe they wanted to go to Tesco and join the crowd kat sana..tapi malam-malam mcm ni..budak-budak plak tu..mak ayah depa tak marah ke keluar macam tu? Aku teringat kat home town aku, budak-budak mlm merdeka mcm ni naik basikal ramai-ramai bawak bendera..and buat aksi2..hisk..we always think..'anak sapalah ni erk..'

Then sampai rumah..aku susun-susun barang soping and rebus bijik cempedak..(mkn lagi..ek..)..then buat air oren dan tgk sambutan ambang merdeka kat TV sambil mkn bji cempedak...hhehehheee...wah bersemangatnya Pak Lah jerit merdeka sampai terbatuk dan serak suara..KJ plak semangat nyanyi lagu 'Negara Ku 'sambil naikkan bendera....wah..merelipnya baju Datin Rosmah..wah..bestnya Datin Seri Jeanne..duduk while other people berdiri bersemangat dgn ucapan Pak Lah..and aku boleh tgk rancangan ni sampai abih..and tgk wow...penuh giler dataran merdeka...kagum..kagum...rajinnya derang ni attend benda2 mcm ni..bersesak-sesak...malam-malam...ek..aku kah yg tak patriotik??tapi kalau semua org malas macam aku, sapa yg nak attend keramaian macam ni ek?Dan tgk dlm berita..mat-mat rempit pun turut sama merempit..merdeka katanya...hiks..
And aku ahrap Malaysia akan aman sampai bila-bila..hopefully rumous yg tgh bertiup di Johor ( Pasir Gudang) hanyalah sekadar khabar angin saja..
Bestnya aku duk Malaysia rasanya...Aman..damai...

No comments: