Wednesday, August 29, 2007

Balik kampung

25/8/07


Aku balik kampung..Yahoo..dah dkt 2 bulan aku tak balik...so aku amik cuti lama sikit...my mom SMSed me several days before.." Cempedak tengah lebat berbuah dan tengah masak ranum"..


oh..orait..good lah..nampaknya kenyang cempedaklah lah...penuhlah booth keretaku dgn cempedak nanti..


Actually on 25 ogos tuh rumah emak ku kenduri..aku berazam nak balik pagi2 buta..but..hehhe..terlambat bangun..so pukul 9.00 lebih baru bertolak..and disebabkan singgah sana sini (and aku berenti kat R&R seremban and Air Keroh) utk cek samada ada tak internet wireless kat area tu..tapi hampa takde..apalah..depa ni tak prihatin taw dgn keperluan semasa..I tot kat Shanana Cafe kat R&R seremban tuh ada Wifi tapi takde gak..so sad..so kesimpulannya menghala ke Selatan R&R mmg takde coverege internet wireless...So aku berenti kat R&R Air Keroh utk breakfast coz kat seremban tadi orang ramai yang amat..takde tempat kosong plus nak dapat parking space pun susah.

Sampai je kat situ ,park my car ..ada 2 org perempuan tegur aku and terus salam (aku suspen jek)..dia bagi salam, and tunjuk aku dokumen..minta derma, tapi dia jual buku, kira aku beli buku tu sambil derma lah..so tanpa banyak soal aku beli lah buku tu..aku..hehhe..cepat kesian orang..lagipun tak salah beri sedikit rezeki utk kesejahteraan orang lain..derma utk rumah kanak-kanak cacat katanya..kalau tipu tu antara dia dgn Tuhan le kan..siap dia tunjuk rumah kanak2 cacat dan budak2 yg tinggal di situ..bila aku dah amik buku tuh, akak tu cakap:


Akak 1: Terima kasih dik, moga2 lebih murah rezeki adik dan berkat segala duit pendapatan adik.


Aku: terima kasih..



Then aku makan nasi lemak ...Nasi Lemak Rendang Ayam .. actually is my favourite but so sad..rasa?..just ok..yang aku nyampah is..ikan bilis dia besar-besar, tak dibelah dan tak dibuang isi perutnya..so byk lah hitam2 dengan kepala ikan bilis berterabur sekali dalam plate tu,membuatkan selera aku jadik tak berapa..kedai punyalah cantik (Lokasi di restoren jejantas Air Keroh -Sebelah KFC)..tapi tang serve food fail..aku makan jugak le..rugilak tak makan..dkt RM5.00 utk nasi lemak je..patutnya kan.. pengusaha restoran ni kenalah peka dgn benda-benda macam ni....hiks,,kebersihan, food presentation kenalah alert ..ni kalau pinggan je cantik tapi dr segi kebersihan fail and rasa makanan pun fail..tak ke menyumpah orang yang makan...


Then lepas makan.. i went to wash room..and then went back to my car..and suddenly..the same person yg minta derma tadi tegur aku :


Akak 2 :" Asalammualaikum dik..derma dik..utk rumah kanak2 cacat..beli buku"


Aku: eh..saya dah beli tadi..

Akak 1: eh..dia dah derma lah tadi...

aku: sengih2 jek..

Then aku masuk kete and kedua2 akak tu lambai2 tangan kat aku...byeee....


Then aku drive terus balik ke selatan ..hujan ..aku drive slow-slow...dan sempayt snap2 gambo sambil drive..kalau org perasan cam gile jek aku ni kan...nampak tak kat gambo tuh ..kat deretan kedai tu (yg signbod warna hijau tulisan merah tu ialah Restoran " Murtabak singapore"..dulu aku selalu singgah mkn situ..sedap murtabak nya..dlm daging dan atas murtabak pun ditabur daging,,nyumm..dan kat deret tu jugak le kedai mee bandung favourite ku..tapi tak sempat snap gambo kedai..



Lepas tuh aku lalu plak pt Jawa and lalu kat kedai asam pedas..Asam pedas ni memang amat famous..krew Tv3 pun pernah buat liputan ttg gerai asam pedas tu..dulu gerai dia buruk.Now dah cantik, cam style medan selera..dkt dgn tepi laut..aku pun suka asam pedas dia especially asam pedas ikan merah (RM7.00 seketul) mkn dgn nasi putih, ulam timun dan bendi rebus and sambal belacan plus telur dadar.fuhh terangkat..itu je menu kedai tu..tapi sedapp sgt..ikan pula ada beberapa jenis...kembung, ikan merah etc..harga boleh tahan..sekor kembung asam pedas sederhana besar RM2.00 .Biasanya kalau lalu aku beli bungkus bawa balik, tapi mengenangkan umah mak kenduri dan tentu banyak gila makanan so aku cuma mampu telan air liur je la..

kalau sebut Muar mesti orang ingat :


1. mee bandung


2.asam pedas parit jawa


Then aku terus jek...sampai umah pukul 1.30 ptg...

No comments: