Friday, October 19, 2007

Menjelang Raya

Suasana menjelang raya..org masih sibuk shopping carik kasut, tudung,songkok, baju
melayu..meriahh gitu.


29 Ramadhan / 11 Oktober 2007

Tahun ni sambutan raya macam biasa..macam tahun-tahun lepas..yg excitednya membuat persiapan raya, beli itu ini yang seronok...bila dah raya bagi aku biasa je...yg bestnya pi shopping dengan family...
Baju raya biasanya dah siap awal-awal..i bought baju raya for my whole family including semua adik, kakak, emak dan abah (eh..i didn't bought for my sis at singapore coz i tot baju raya mesti dia nak yg meletops..)..hahhaha..anak sedara pulak, since she got 6 baju raya allready, i just bank in duit for kasut raya. But she already bought kasut..my sis Misi tuh belikan..and i said..oklah..just save the money..and she said "eh..sikin nak beli lagi satu.."..and i said..." buat apa beli kasut banyak-banyak?..kaki ko sepasang je kan..?" and aku jugak bank in duit for my mom and daddy for persiapan akhir menjelang raya..etc..

Aku ..2-3 hari before raya busy jugak lah...asal ptg and mlm jek pi Tesco lah..beli barang utk persiapan rendang etc..tahun ni lain, selalu aku balik before raya. tahun ni aku raya kat rumah aku sini..Raya kedua balik umah mak aku..sobs..sobs..tahun ni hot story pasal ayam..ayam mahal..dan daging pun mahal..
so aku plan khamis tuh nak beli daging dgn ayam...pagi2 khamis pi keje, dlm pukul 6.30 gituh org dah start jual daging fresh kat tepi jln..and aku harap sampai ptg ada..and ptg bilal lalu ada..so aku beli daging sekilo dan tulang. dah plan utk buat sup tulang pd 30 Ramadhan esok. Erk..daging sekilo RM18-RM21.00. Tulang pulak RM15 sekilo. Then lepas dapat daging aku drive laju-laju..nak pi tesco pulak. Carik ayam. Dah plan sebenarnya dgn bucuk nak pi cari ayam mlm nanti, tapi aku cakap..karang ayam habis..hah..beraya la tanpa ayam. So aku nak beli gak ayam ptg ni..Sampai Tesco..mak aihhh..ramainya manusia..masing2 beratur beli ayam..and ayam punyalah banyak. Tapi tak kira, aku takut habis mlm ni. Aku beli jugak. Suruh potong sekali.And ramai yg beli daging beku sampai 3-4 kilo, nak buat rendang kot.
And lama gile aku tunggu turn ayam aku tuh di potong. Tensen wo..coz dah ptg sgt..nak bebuka lagi. Aku amik ayam yg besar. Tetiba kan aku dgt ada org ckp " eh..kita amik ayam yg kecik ni...". sorang lagi said .." napa?" and yg sorg jwb.." yg besar ni banyak ubat dicucuk,sebab tu gemuk"..eii..alamak...aku dah terbagi lak ayam tu kat tukang potong..hihihiih..
And lepas dapat ayam, aku beratur lah kat kaunter. Kaunter ada 12, tapi kan yg bukak cuma 5 kot..and panjang giller. Saboorrrr..casheir tuh bangsa india..lembab and depa bleh borak2 sesama kaunter sebelah..mcm gaduh..prok..prek..prok..prek...Aku kan..grrrrr...rasa nak hempuk je sekor2 . Semua org gelisahhh je..Dah nak sampai turn aku..tiba2 "COUNTER CLOSE.NEXT COUNTER PLEASE".. Woooo..aku hangennn wooo....semua org hangen.. 2 kaunter tutup sekaligus..nyampahhhhhhhhhhh..tensionnnn!!.. pi le kaunter lain..so dah tinggai 3 kaunter open dari 12 kaunter.. Ada kaunter lain yg ada cashier tapi depa duk kira2 duit..duduk kat kaunter cam model sotong..gerammm!!! Saborr...aku poser...Grrrrrr...
Then akhirnya dapat gak le bayar..terus pi kat kereta..load barang..sambung pi bazar Ramadhan..and untungnya..aku dpt beli air dgn rege seringgit je, coz dah ptg sangat..sellau RM2.00.

Malam.

Pi Tesco lagi..beli barang-barang lain pulak..rempah-rempah, sayur utk buat lodeh etc...meriahh sgt..suasana mlm tuh...jem di mana-mana..yg klakarnya..banyak plak benda abih kat Tesco neh..coz diserang oleh org yg balik kg..coz i live i a small town..bila raya ramai le yg balik sini.ramai yg bawak mak abah memasing pi tesco soping..and masing-masing tolak at least 2 troli.t Makulumle..org2 bandar ni dah biasa soping kat hypermarket kan...tapi meriahhhnya aku rasa....cuma berjanggut tunggu nak bayar..uihhh..cashier pun pening sampai tersalah bagi baki duit..terpaksa argue dgn cashier nak mintak balik duit singgit..huuhuh

No comments: