Wednesday, February 27, 2008

Tempe goreng

Tempe goreng..krup! krap!!..krup krap!!!
Hem..dek kerana terliur org duk cerita pasal tempe goreng, mlm tadi catz buat tempe goreng..hahhahaha…ni resepi catz reka-reka sendiri le lama dulu...sangat rangup dan sedap hasilnya…

Bahan-bahan:

Tempe
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu jintan
1 sudu biji ketumbar
serbuk kunyit
3-4 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
garam secukup rasa

Cara-cara:

Tempe dihiris menjadi kepingan-kepingan nipis.
Tumbuk halus bawang putih dan halia. Masukkan jintan dan ketumbar, tumbuk kasar.
Masukkan tepung gandum dan tepung jagung ke dalam mangkuk beserta sedikit serbuk kunyit. Masukkan bahan tumbuk tadi dan juga sedikit garam.
Bancuh bahan tersebut dengan air, kepekatan tu agak-agak le, jgn cair atau pekat sgt.
Rasa masin tu pun agak-agak le..
Celup tempe ke dalam bancuhan. Goreng dan terbalik-terbalikkan.
Bila warna dah kuning keemasan, angkat le..
Bleh ngap…makan panas-panas dengan sambal kicap..fuhhh..meletops…



So sambil-sambil tgk citer apa tah kat TV, habis sepinggan tempe goreng...hehehe (sekali lagik..nyesal aku tak join mereka-mereka itu swimming..hihihih)

2 comments:

Beruang Madu said...

yess.... aku dah agak dah... sure cayz akan mentempekan dapurnya ituhh... hahahah takper aku akan gunakan resepi ko ini bagaikan seluruh jawa ada kat umah aku hari ni...

Catz said...

of course..tempe tetap tempe..terliur tgk korang duk la citer pasal tempe..aku nak nangis dgr cerita kesedapan tempe yg u ols makan tuh..haa..ko buat le..pastu buh kat blog yer!!