Thursday, October 16, 2008

Rumah Temasek Restaurant

Back to Christchurch....
dah plan nak makan kat satu tempat...actually hari tu 1st day kat sini, konon-konon nak buka puasa kat restoren ni..tapi carik tak jumpa (sebab tertinggal alamat kedai ni kat hotel..terpaksa buka poser dgn air coke..huhuhu)..
pastu tanya kat org...takde yg tau..hiks..
sebenarnya sebelum pi sini, catz dah survey halal restaurant etc..maklumat dihujung jari kan...
check kat zabihah.com.
so..haruslah....nak pegi..ni sebab dah berapa hari no proper meal nih..
ni misi jalan-jalan cari makan lah nih..
Stay kat hotel dekat2 chatederal Square tuh..Grand International hotel ..
sgt convinient lah..semua dekat2 je..tapi malas nak jln amik je teksi depan hotel..
(tapi naik teksi kat sini..uhhh. no fun..ko rasa duduk kejap je..tetiba meter dah dekat 30 dolar..)..
dgn berbekalkan alamat penuh di tangan..hiks..
akhirnya...jumpa..
ala..lupa nak snap gambar bhgn depan kedai ni...
here we are..

at RUMAH TEMASEK RESTAURANT..

served 100% halal food...




cantik juga dalam kedai ni...simple and nice....

lapar...

temanya..Nasi with Attitude..

order..order..

starter..beef satey

nyamm..

seafood..wit herbs

asam pedas ...aku bagi markah 9/10 oke...

rice and salads goes well with asam pedas..

asam pedas yg tersangat sedap....

Nasi goreng seafood...

overall, makanan kat sini sedap..but again..eating in NZ is no fun lah..mahal kalau ikut tukaran matawang kita..tapi kalau duduk kat sini..okelah kot...all together makan ..around 85 dolar..termasuk drinks..coffee and fresh orange..erk..oh ya..plus tambang teksi pegi balik, around 130 dolar..hiks..hiks...erkk..
aku bukan penggemar asam pedas, tapi kat sini licin selicinnya aku makan...antara asam pedas paling sedap la..
isk..jauh ek kalau aku nak dtg makan lagii....

owner kedai ni org singapore..berkahwin dgn warga sini...so dah lebih 20 thn menetap d christchurch...nama dia Hasnah..akupanggil auntie Hasnah lah...
lepas makan borak-borak kejap dgn dia...dia panggilkan teksi ut balik hotel..tq auntie..
asam pedas auntie sedap..suka dia bila aku ckp asam pedas dia tersgt sedap.."Alhamdulilah dia kata.."
aku tanya lah..hows biz kat sini?dia kata Alhamdulilah oke..sesekali dia ada balik S'pore..tapi jarang lah..sebab kedai ni dia yg jd tukang masak..
catz ckp..bukak lah cawangan..mandai2 je aku kan..dia ckp..susah..takde cook...dia nak bawa adik dia dtg sini sebab adik dia boleh lah memeasak, tapi takut winter, cuaca sejuk...
hem..so aku cakap " auntie..saya boleh masak..apa kata kita joint venture...saya jadi cook"..auntie hasnah terus setuju..terus sign kontrak....dan aku pun terus lah menetap di christchurh...mengusahakan restoren aku di sini....korang kalau dtg sini, singgah kedai aku ye...
hahhahaha...ter berangan sekejap aku..
tulah..nak aja aku ckp..auntie.boleh tak saya keje dgn auntie..mula2 ni..tlg cuci-cuci pinggan, potong-potong sayur pun oke lah auntie..hiks..

Ni alamat kedai ni..takdelah jauh sgt dgn chatederal square..di Colombo street...kalau dtg ke chc, dtglah makan restaurant ni (promote!.auntie lenkali kalau sy dtg bagi diskaun ye..sy tlg promote nii..hikhikhik)..

4 comments:

Hanisah Ishak M.D said...

huhu relax la kak.
NZ dolar xsemahal Jordan dinar. heee

by the way, selamat bercuti2.

owh saya sangat cemburu.^_____^

bozzobattousai said...

bestnye makanan kat situ... alamak lapar...

CATZ said...

hi norhanisah...
welcome to my blog...
:)

CATZ said...

hi bozo..
memang best...