Thursday, October 23, 2008

tema hari ini: keinsafan

aku berjalan sendirian...nak pergi betulkan kasut...
kawan catz kata..ada seorg tukang kasut yg bagus di bangunan X, bandar baru bangi.
lepas park kereta...hem...jauh lah jugak...sebab situ susah parking (merungut niii).... dgn menjinjing sepasang kasut (purp...crocs aku dah jahanam...org langgar kaki aku kat dgn troli kat klia...so tanggal lah salah satu butangnya..)..
di kaki lima sebuah bank.....sorg tukang kasut sdg terkial-kial menjahit kasut... oh..panasnya tempat nih..matahari terik ke arah tukang kasut itu duduk....mudaaaa lagi orgnya..so aku panggil adik..
aku: adik tolong repair kasut akak boleh?
adik tukang kasut: boleh..apa yg rosak kak?
aku: ni ha..butang tanggal..tapi kena gam guna gam gajah kot..baru lekat balik
adik tulang kasut: ni kalau gam..tanggal kak..takpe..saya jahit..ganti butang lain?
aku: aaa???.ganti butang lain??tak nakkk....tak sama dgn sebelah nanti..
adik: oklah..saya jahit sikit dan gam ye..
aku: ha..ok...dik.akak tunggu kat kedai makan sebelah tu ye...
adik: ye lah kak...nanti dtg balik ye..

aku menuju ke kedai makan..eh..ada dua..selang satu kedai..nak makan kat mana ye??.. satu jual nasi beriyani...nasi campur..satu lagi nasi campur biasa and masakan panas...aku nak makan apa?.nak minum apa??
setelah mensurvey kedua-dua kedai...aku masuk kedai nasi beriyani...
hem...tokey kedai dan staffsgt ramah...dan saya makan nasi beriyani dan sirap limau..

tiba-tiba:

mejaku dihampiri...seorang anak kecil..ketika ini pukul 4.30 ptg.

adik kecik: asalammualaikum kak...derma anak yatim..(mengunjukkan aku kalendar)
aku: ehm??....dari mana ni?
adik kecik: rumah anak yatim port dickson
aku: dtg dengan sapa
adik kecik: dgn ustad.naik van.
aku: dtg berapa ramai?
adik kecik: 10 org..derang kat tempat lain-lain...kat sini saya berdua je
aku: adik tak sekolah ke (adik tuh berpakaian ala-ala uniform sekolah)
adik kecik: sekolah..pagi sekolah...ptg kutip derma
aku: nama apa?
adik kecik: norhafizul
aku: sekolah darjah berapa?
adik kecik: tingkatan 2
aku: ye ke...comelnyaaa..kecik je
adik kecik: sengih-sengih cute
aku: dah makan?
adik kecik: tengahari dah
aku: nak minum?
adik kecik: diam je
aku: hem..berapa harga kalendar tu? banyak dah laku?
adik kecik: RM10 kak...belum laku kak...(dan dia tunjukkan beg sandang dia yg penuh dgn kalendar)
aku: hem..bagi akak kalendar tuh...(dan hulurkan duit)..bakinya simpan ye..
dan aku orderkan air minuman utk dia..
setelah tuh aku kembali ke tukang kasut semula...

aku: dah siap?
adik tukang kasut: ha..tepat je akak dtg...baru je siap
aku: (ye dik..akak nih ada antena..hiks).. berapa dik?
adik tukang kasut: bagilah berapa2..saya pun tak tau..sikit sgt kerjanya
aku: kemas adik buat..tak nampak pun jahitan..berapa nih..akak mana tau
adik tukang kasut: bagi jelah berapa2 akak rasa patut
aku: eh.mana akak tau..akak pun tak pernah antar repair kasut
adik tukang kasut: bagi lah berapa2.
aku: ala..dik..ckp je lah berapa
adik: bagi RM2.00 dah lah kak (sambil malu2)...
aku: haaaaaa???? Rm2???? (oh,..murahnyaaa)
aku hulurkan sehelai duit...takpelah...ni rezeki dia..
adik..bakinya simpan je lah ya..
adik tukang kasut: terima kasih kak..terima kasih....(senyum suka hati)

moral kisah adik kecik:

di saat mungkin kawan-kawan sekelas yg lain sedang beristirehat di rumah..main..engulangkaji dna makan masakan ibu, dia balik sekolah terus je kena naik van ke bangi..jual kalendar utk memastikan rumah anak yatim yg dihuninya boleh survive..jauh jugaklah kan PD- Bangi tuh..
walaupun dulu aku susah.sekurang-kurangnya aku balik sekolah boleh terus makan...main..mengulangkaji (ye ke dulu masa kecik2 aku rajin?...entah..)...
melihat adik kecik tuh aku insaf..kalau sekarang aku rasa aku tak cukup duit..tak boleh beli beg LV...tak boleh itu tak boleh ini, TAPI ada org yg lebih susah dr aku...yg nak makan pun mungkin tak ada duit...kan???


moral kisah tukang kasut:

selalu aku merungut..ofis jauh dr rumah lah...ofis sejuk lah...ofis panas lah...merungut2 kerja lah..tapi bila tgk adik tukang kasut..aku jadik insaf..hem..ofis dia cuma dikaki lima sebuah bank...dgn meletakkan segala peralatan dikaki lima...duduk atas kotak 4 segi...dan dgn terik matahri memancar tepat ke kedudukan dia...duduk pun tegak je..mana boleh sandar2...
kat ofis aku boleh bersandar..bersila...sukati je...nak baring bawah meja pun boleh kalau bos takde..duduk selesa...dgn mcm2 kemudahan..lagi nak malas ek aku ni??

hem...
kesimpulan..
kalau kita rasa kita susah..ada org yg lebih susahhhh dr kita..
kalau kita rasa idup kita tak best...ada lagi org yg jauhhh rasa hidup dia tak best
kalau kita rasa keje kita tak best....ramaiii lagi org yg tak ada kerja...
so....kesimpulan of kesimpulannya ialah : BERSYUKUR dgn apa yg kita ada..

theme of the day : KEINSAFAN

No comments: