Friday, October 24, 2008

A short trip to Melaka..bandaraya bersejarah Part 1

Hujung minggu yg lalu...ke Melaka... short trip..
hem..why melaka?..kawan aku ketawa cam histeria bila catz ckp nak pi Melaka..
dia ckp.."ko kenapa..umah ko sebelah je dgn Melaka..hiks...apa yg ada pun kat Melaka??"
wah..sungguh tak de insurans mulutmu itu..
kalau melaka tak ada apa-apa..kenapa Shah Rukh Khan shooting filem or to be exact video klip dia kat sini kan??
oh..bukannya aku tak pernah pi Melaka...pernah..dan banyak kali..malah setiap kali balik Johor, aku seringkali singgah...dan pernah jugak ke sini atas urusan kerja...meetings, conference etc...
And..makan ikan bakar pun byk kali juga..umbai...muara sg Duyung....

Tapi biasanya takdelah pergi sebab nak bercuti...but this time..just need a short break...so..here we go..to Melaka.oh???or i have specific reason?.. i'll keep it to myself..

sampai air keroh hujan lebat. mula-mula akunak pegi taman mini malaysia/asean/zoo ke..tapi hujan..oh ada org gelak aku nak pegi zoo oke..eh..why not lah?? pegi jumpa binatang-binatang kan..ambil gambar mereka..tak payah susah2 nak masuk hutan nak tgk harimau... or some said.." macam budak-budak nak pegi zoo.." ala..aku mmg budak pun..(perasannn)...
so proceed to Melaka.town..eh..tetiba sampai kat taman seribu bunga hujan berhenti..so singgah about an hour..ambil gambar bunga...i'll blog about it later ya..


Parked the car somewhere near to the red building... yey! Nak naik beca... kehkehkeh.. lama dah tak naik beca..abg beca kata 30 minit = rm20.00, satu jam rm40.00..
aku malaslah nak jalan-jalan naik kereta sekitar tourist attraction kat melaka ni sebab nak park pun azab..so baik naik beca..nice experience la..cuma aku kesian abg beca tuh....larat ke tak nak kayuh dgn muatan aku ni....
so...ronda melaka town, kat area dataran pahlawan...Menara Taming Sari. Abg beca suggest suruh naik menara. tapi entahlah...aku malas pulak..bayarannya RM10.00 seorang dia kata..
boleh nampak view seluruh Melaka katanya..hem..next time maybe...(sebenarnya panas gila masa tuh cuaca..aku malas nak turun dr beca tuu)...hiks..masa ni cuaca panas gila lah..bila abg beca kata nak bawka pi Makam Hang Jebat ke...aku ckp malaslah..ronda sekitar sini pun aku rasa dah ok...

jalan-jalan naik beca..

Menara Taming Sari

Istana kesultanan Melaka.. bayaran masuk Rm2.00..byk juga aku amik gambar dlm ni..

beca yang menjadi salah satu tarikan pelancong di bandar Melaka




meriah....

semput aku naik atas nih...huhuhuhu

pandangan dari atas..

banyak rombongan budak sekolah di sini..teringat pulak masa aku comel kecik-kecik dulu..cikgu kalau nak buat lawatan mesti pegi Melaka kan..

meneruskan perjalanan ke hotel penginapan..

2 comments:

atty's said...

salam catz..masa raya ke 4 aritu..pun kty bawa mak ..gi cuti2 kat Melaka..walupun raya 1st aku kt melaka..sbb mil org melakau..hehehe..

aku nak sgt naik beca..tuh..tp cam sian lak..takut abe beca tak larat bawak aku...hehehhehe

Catz said...

hi atty..
melaka pun best jugak..
aku pun suka melaka...
weh..jom minum2..