Saturday, October 11, 2008

Sebuah catatan ringkas..


7.00 mlm..
aku masuk ke surau berhampiran pejabat pos..
cepat-cepat ambil air sembahyang...ye..aku dah check waktu maghrib/ berbuka bg daerah Sepang..
7.11 mlm..cepat2 mengenakan telekung..terdapat sekumpulan wanita sedang membahagikan air kotak antara satu sama lain...semua pertengan umur 30-an hingga 50-an kupikir..mungkin mengantar saudara mara...
dan masing2 memandang ku yg sdg membetulkan telekung.." dah masuk waktu ke dik?"
aku menjawab.."dah kak..sepang masuk waktu pukul 7.11"..
masing-masing cepat minum... srotttt...srottt..srootttt...sroottttttttttttt!!!

kakak tadi: .." adik tak buka ke?"
aku: "kejap lagi kak..saya nak cepat.."
kakak tadi: ohhh... (aku pun lupa nak beli mkn/minuman)

selesai ku menunaikan solat jamak, lipat telekung dan buh dlm beg..cepat-cepat menuju ke KFC berhampiran...beli sedikit makanan dan minuman..ramai pulak org..nak cepat jadi lambat.
makan cepat2...sekadar alas perut..
masuk ke balai berlepas...
pegawai MAS yg check bording pass: "holiday???"
aku: senyum je..

pegawai MAS: oh...beraya di Auckland lah ye?
aku: senyum je..
then masuk ke tempat menunggu...call mak..

masuk ke pesawat..

Peramugari comel lote:" hi dik..beraya di auckland ke? selamat hari raya"..
iskkk...sekali lagiiii org tanya..iskk...iskkk..
selesai mkn malam..(licin oke..aku lapar gilaaa)

lepas duk tgk movie etc..
aku rasa nak tidur..tapi sebelum tuh aku tanya pramugari tu pasal sahur..
she said.." ok dik.., nanti masa nak sahur saya kejut utk mkn sahur..saya pun puasa..
aku mamai-mamai bila tetiba steward kejut hulur food..
oh...baunyaa...nasik lemak..sambal sotong..rendang ayam..semerbak kooo...kuat gila bau..kalau mmg time makan takpe..ni time org tgh sedap2 tidur kan..
dah le semua org cam lena je tidur kan..gelap..so aku tak sampai hatilah nak ON lampu kat seat tu utk mkn..

ganggu org..
dgn mamai-mamai aku mkn dlm suram-suram gelap..hiks..perempuan itali sebelah aku terjaga..
sure dia heran apesal org tidur tapi aku mkn dgn bau food yg amatttlah. ya ampunn.aku pun rasa cam mengganggu dia...dia bangun amik apatah kat beg dia dan sapu2 kat idung dia..hiks..minyak angin lah kott....laa..sure dia rasa terganggu dgn nasik lemak aku..aku cepat2 mkn..tak habis pun.

kepala rasa noneng...cepat2 aku pangil steward amik tray aku..dan minta extra-extra-extra jus dan plain water...takut esok aku flatt...

Lepas 12 jam lebih, sampai Auckland..
oh..melepasi imegresen dan kastam..
ehm..rendang pak brahim aku hampir tak lepas..officer tuh detail2 pulak dibelek2 bungkusan itu..siap buka kotak bagai..then belek-belek peket rendang tu.mcm tak nak bagi lepas...isk...tsk..tsk..
Alhamdulilah..akhirnya lepas juga..aku pun dah lupa apa aku explain..mintak kesian.yg penting dah declare.

Then catch flight to christchurch/CHC..with Air New Zealand..

hahahha...aku ada citer kelako aka ngeri ni..
tah sebab cuaca tak menentu.mendung kan..flight tuh tak smooth masa menghampiri CHC..
isk..ngerriii sgt rasanya time tuh..ni 1st time lah aku rasa camni..kejap rasa menjunam turun..jap naik balik..lama pulak tu..which masa tuh aku pun dah pasrah...mengucap la..

muka aku tgk masing2 mcm dah resah..rasa cam terlambung2 pun iye gak..
dah lah aku nihkan..duk selalu tgk rancangan Air Crash Investigation..hiks..so mcm2 pulak aku dah bayangkan...

Tapi Alhamdulilah..sampai gak CHC 4.30 ptg waktu NZ..
gitu gini..pukul 5.45ptg (ptg ke malam ni??) sampai hotel..
legaaaaaa.

5 comments:

Zuridah said...

syioknya dia gi jalan2..next time nak ikut boleh?

attyfir said...

salam catz..lama tak dgr citer

adie-ishmael said...

bau sambal sotong tu mesti busyukkan di hidung pompuan Italian tu...hehehe

ijan said...

hi catz.. menarik la blog u.. i pon bercadang nak ke NZ bulan depan.. nak tanya sket pasal rendang yang u declare tu.. kalo dah declare dalam form tu mesti masuk ke red lane ke atau boleh ke green lane terus? harap membantu.. :)

CATZ said...

hi ijan,
'sori lambat reply..


pasal bawka rendang tuh..sebab kena declare..kita masuk ke red lane.
dia akan cek..
sebaiknya bwk makanan dlm commercial pakaging.ada senarai bahan etc.
sana sgt strict. so better hati2.
bwk dried food biasanya oke.

if nak more info..bleh ke laman web imegeresen NZ ..or nak info bleh email me :

melur_76@yahoo.com