Friday, October 31, 2008

tomyam udang...


oh...saya menamakan ini tomyam koboi..ops...bukan seorang koboi yang dimasak tomyam ye...bukannn.
maksud aku..tomyam yg sempoi..simple..sebab??..hem..
takde apa dalam peti ais..actually beli udang utk buat tempura udang...tapi..aku rasa masak tomyam, telur dadar dan nasi putih lebih cool..ha-ha.
yg ada, cuma perencah tomyam, bawang besar (kuning) dan cendawan tiram. so hasilnya tomyam yg sgt sempoi (takde serai etc..)..oh tetiba terjumpa daun limau purut kering dlm fridge...yahooo!!!! sesambil tu, masak nasi...goreng telur dadar (with extra bawang)..
(actually last dtg apt masa puasa dulu, aku dah cuci peti ais bagai...byk benda ku dah buang..tinggai basic2 benda kering cam rempah etc je yg ada)..
Nilah hasil tomyam campak-campak malam tadi..


my kitchen tomyam koboi udang


kawan aku blank kejap bila aku ckp aku masak malam tadi..dia ckp.laaa..singgah kejap2 pun nak masak buat apa??
org kata kalau tinggal rumah lama nanti ada org amik alih..isk..so aku nak mewujudkan suasana yg aku tak pernah tinggal umah aku lama-lama sebenarnya dgn memasak..mengemas, buka all lampu,kipas..on semua
air cond..ON TV kuat-kuat...ON lampu kat balcony, kat Yard, kat semua bilik air, semua bilik....siram pokok yg dah hampir2 kering...uhuk..(alamak..harap2 mereka boleh bertahan)..Alhamdullilah..aku tidur lena (tiada bunyik org mengemas spt dulu)..or sebab letih aku tidur mati? hem..harap2 malam ni pun takde apa..eh!! ada benda baru...dah ada CCTV lah now nih kat lobby..sejak bila ada entah..baguslah...harap2 ia sentiasa berfungsi dgn baik...


Tomyam udang, plain rice dan omelette...sgt best! nyummy-nyummy..

sedang duk masak tadi..mak sms " ayong dah confirm tukar keje ke putrajaya"..
hah????
immediately call ayong...discus this and that...so she'll stay temporarily at my place..oh ok..best ni...emak aku mungkin lega..at least aku ada sini utk take care ayong and sikin nanti...hem..entahlah..for me...it is like..errr starting a new life for my sis and sikin..hem..totally different..hem..perasaan aku bercampur-campur..berdebar pun iya juga...good luck sis!!

7 comments:

CAHAYA said...

sedapnye tomyam!

p/s: Anda di tag!

Anonymous said...

wah... yeah... it's kinda a new life for ur sis & niece... & urself. gd luck ok to ur sis...

CATZ said...

hi cahaya,

memang sedap walau pun just express cooking menggunakan tomyam paste segera..hiks..kerja memasak semakin mudah....
saya akan buat tag cahaya nanti...

CATZ said...

hi purp,
saya mcm tak sangka sgt yg my sis akan bekerja di lembah klang nih..
hiks...susah jugalah nak pindah..dgn anak nak sekolah...
tapi i'll help her yg mana saya mampulah....
memang betul2 starting of new life for them..

adie-ishmael said...

umah kalu tinggal lama2,ada yg amik alih ek??? seram nya aku... terbayang umah aku di sungai petani tu...

CATZ said...

hi adie..
ramai org yg ckp mcm tuh..tuhlah aku risau nih..aku jrg tinggal kat apt aku tuh...ngeri gak bila fikir..tapi aku tidur sensorang oke jek..takde perkara pelik berlaku..Alhamdulilah.
sesekali pi lah jenguk rumah di SP tuh..bersihkan luar dan dalam.kalau malas/xde masa..upah orang.

adie-ishmael said...

Tq...kau punya nasihat persis mak aku punya nasihat...keibuan sangat!!! hehehe