Tuesday, October 14, 2008

Te Anau Glow Worm Caves

Bila jumpa nasik dan telur dadar/omelete tersangt lah bestnyaaa....plus vanila/diet coke..hahha..uhhhh..

Sampai di Te Anau...pukul 5 petang...
wahh.cantiknya tempat ni..
hotel tepi tasik yang cantik... convenient sgt...dekat dgn kedai...cafe etc...
and yg penting...best sgt dancantik di tepi tasik Te Anau...
A must see..must go place when u travel to south part of NZ...

so..plannya ptg ini...go to Glow Worm Caves! oh..apekah itu??
ulat/ cacing yg bercahaya/bersinar di dlm gua??
sebelum tuh..pi dinner dulu...dpt telur dadar dgn nasik...oh..saya sgt melompat-lompat..
with seafood...again...tapi aku ngap telur dadar cam tak pernah jumpa fod..hehhee..apatuh..
omputeh ckp omelete ya..ekekkeke.

Then..6.30ptg...akan pergi naik bot...yey! another boat cruise laah..menyusuri tasik yg tenang di senja hari (jiwang..)..tujuannya nak pi Glow Worm Caves tuh...


oke..naik boat..


me..senja di Te Anau..

hemm...

cantiknya pemandangan

jeti di Glow Worm Caves

tour guide

It was a guided tour.. so before enter the cave..the tour guide explain how the gua look like...wut inside the gua..precaution...etc..oh...aku dah terbayang mcm-mcm...when she explain kitaran hidup ulat tersebut kan...aku dah rasa a bit ngeri2 la..ehm...ulat tersebut..melekat pada dinding gua..diterangkan juga jangka hayat..kitaran hidup bagai la..cara derang makan..andddd...
i was thinking..wut if ulat tuh terbang ke...masuk dlm baju aku ke...tak ke haru...mau terbalik sampan tuh nanti (yee..kena naik bot kecik ala2 sampan oke dlm gua tuh nantik..)..
so..aku tanya lah kpd tour guide itu..dia ckp.."NO...mereka tidak terbang dan sentiasa melekat di habitatnya..dont worry..." legaaaa mak..fuffffffff..
aku dah cek2 lah...stokin, glove, etc..and bwk extra jaket bagai coz kat sini sejukkkk gila..
air yg mengalir dlm gua sgt derassss....mcm hujan lebat...sejukkkkkkkkkkk!!!!!!
and tour guide warned us "NO CAMERA"..
aaa...nih yg sedih ni..i brought 2 camera to record wut inside the cave...ni pun misi ala2 national geography la....gagal nampaknya..

so..terpaksa lah buat explanation tanpa gambar ni..

masuk je dlm guaa...waaaaaa...kena bongkokkan badan coz pintu masuk gua sgt rendah...
and ada platform yg kita bleh lalu dgn kiri kanan air yg sgt deras...dan sejukkk gila..gigilll..
then..dptlah menikmati pemandangan suram2..mana ulatnya?
ops..belum lagi...dan kami semua di minta SENYAPPP!!!
actually kat stage ni pun aku dah seriau semacam..makin lama makin gelap..dan dah nampak lah benda2 yg glow atas bumbung gua...ohhh...gelapp..tour guide bwk kami dgn lampu suluh je..
dah di warning takleh amik gambar..pakcik jepun depan aku nih..bleh plak hala2 kamera..iskk..
tak faham ke...or takut kempunan nak rakam gambor glow worm tuh kot..ye la..dtg jauh2...hiks..

tehn..tetiba..sampai ujung platform...tetiba..sebuah sampan sampai..sarat dgn penumpang..oh.ni tour sebelum kami kot..tour guide suluh dgn torch light..kami disuruh naik bot ala2 sampan..satu sampan muat 12 org..iskkk..so mcm2 bunyiklah kan...makcik jepun..bebel2 ckp jepun...yg omputeh pulak...speaking omputeh la..aku??..aku kan...dah baca mcm2 doa..pegang kamera kuat2..takut jatuh...
air deras...dan tour guide dah warn..jln maybe tak smooth..dan tiba2...no lampu at all..GELAP SEGELAPNYA...rasa cam sampan ni bergerak...mcm tak gerak..selow gila..tapi rasa langar batu..oh..bergerak la....and i wonder how the drebar sampan ni bawak sampan nih (actually aku tak nampak pun org yg bwk sampan ni..huhuhu..so kami semua pun mendongak la ke atas..tgk glow worm..oh..halus2 je cahaya...asa ni dlm ketakutan la..tak terpikir la ulat tu terbang ke..apa ke..yg aku pikir..how lah if sampan ni tiba2 menjunam ke... huhuhu..gelappun satu hal..mcm dlm alam kubur pun iye jugak..tetiba rasa insaf... senyapp dan sunyii je.. masing2 menikmati glow worm tuh atas bumbung gua kan..sebab takleh record guna kamera..record dgn ata dlm otak je la...takdelah nampak rupa ulat pun..ulat tuh halus2 je..so nampak cahaya bintik2 glow2...gitu..
bila tetiba dah sampai tempat turun dan nampak cahaya..lega..then..jln2..jln2...kuar dari gua..
sejuk!!
then tak lama..boat sampai...balik...ke hotel...sejuk!! jari rasa sakit...kalau tak pakai sarung tangan, tah2 jari-jariku beku..

Jeti di Glow worm caves...around 9 pm..

8 comments:

amiloved said...

After seeing your photos, now I oso wanna go New Zealand! Great photography sis.

Wahidah said...

nice place..still tertanya2 lg..ctaz wat pe kt sana? keje? study? bercuti?

Anonymous said...

Bila catz nak balik malaysia? rindu rasa kat catz... huhuhu.
- Michhi -

Rarai said...

sis,i da bace entry ni subuh2 td..err serammmlaa dlm glow worm cave 2...ala2 cuba bygkn sndrila frm ur story 2..ngee!

CATZ said...

hi amiloved..
thanks for visiting my blog..
satu hari u mestipegi sana..cantik sgt..

CATZ said...

hi wahidah..
saya bercuti..

CATZ said...

hi aianna..
takdelah seram mana..hiks..seronok pun iyer jugak..

CATZ said...

hi michhi..
i miss u too