Monday, February 16, 2009

Asam pedas ikan duri dgn belimbing buluh

Asam pedas ikan bersama belimbing buluh

Bahan-bahan:

ikan duri - 1 ekor (saiz sederhana)
belimbing buluh - 10 - 15 biji
cili kering 12 biji
asam jawa (ambil jus) - jika suka boleh juga letak asam keping
bawang putih - 3 ulas
bawang merah - 4 ulas
bawang besar merah - 1 labu
belacan - 2 inci
halia - 2 inci
serai - 2 batang
minyak
garam
gula

Cara-cara:

siang ikan duri, cuci, toskan dan goreng separuh garing. Angkat dan tepikan.
kisar cili kering, bawang merah, bawang putih, halia, bawang besar (separuh).
Yang separuh lagi bawang tu hiris kasar je.
Tumis bahan kisar hingga agak lama dgn api kecil,kemudian masukkan belacan, bawang besar serta serai. Tumis lagi..hingga betul2 masak.
Masukan jus asam jawa, kacau sebati sebentar. Masukkan garam sedikit dan gula (jika suka).
Masukkan 3 cawan air , biar mendidih dan masukan ikan.
Kalau rasa kuah tu pekat sgt, boleh je masukkan air lagi..ikut suka.
Masukkan buah belimbing buluh. biar layu.
Try rasa asam garamnya..mana tau tak cukup atau terlebih rasa..alterlah mana yg patut.
Biar mendidih sebati, angkat dan hidang.



6 comments:

makdara said...

sedapnya asam pedas....terliur tengok gambar asam pedas tu....

~aianna~ said...

sis..sedapnye asam pedas...erkk terliur..ttbe nk asam pedas..mcm dah terasa sgt kat tekak ni hah...wuaa3!~ belimbing buluh..hiris halus2..cmpur dlm smbl belacan...uhhh sodap wooo!!!~

Catz said...

makdara..
now ni banyk kedai asam pedas yg meletops katanya di kuala lumpur niii....cari dan jejak je...atau nak sennag..masak sendiri..hiiihi

Catz said...

ainnaa...memang sedap belimbing buluh tuh wat sambal..catz buat dah..lum sempat buh entry je....nnati kita letak utk awak ye

kikin_78 said...

huwaaaaaaa lamanyer x makan asam pedas ikan duri...maaaaakkk bila la bley merasa asam pedas maaaak...huhuhu

N.M.Ibrahim said...

catz..tak sempat nak buat n3 resepi asam pedas ni, u dah bubuh dah resepinya...sedap tengoknya, kaler pun menarik tak mcm yg saya buat tu...kena try resepi u lah ni