Friday, February 27, 2009

Ayam Bakar Wong Solo

Ada kawan saya ckp..susah nak dpt Halal Food di Bali..actually tak...ada banyak juga restoran padang atau makanan muslim yg Halal..boleh search di internet tru zabihah.com atau balihalal.com.
Kena hati-hati juga mkn di sini sebab ramai yg ckp..." halal buk..halalll pak..100% halal...enggak ada B*B*.
oh...ada org yg beranggapan if no B*B* itu kira halal.. so as muslim kena hati2 dgn statement seperti itu...
Lagipun rupa mereka lebih kurang muka kita...so kena hati2..ada yg ckp..."halal buk..baca aja Bismillah.." ...hiks..saboo je kan..
saya senaraikan beberapa Kedai Makan/ rumah makan/ restoran yg halal di Bali sebelum pergi.
Ok..walau travel, kdg mmg rasa nak mkn proper food walau boleh je kan nak mkn roti ..seafood etc...cuma saya akan try search restoran halal sebelum pergi ke mana-mana.
Ini adalah restoran halal yg sempat saya pergi.
Di Bali ada dua Kedai Ayam Bakar Wong Solo..satu di KUta dan satu di Denpasar. Saya pergi di area Kuta..
naik Blue bird (BLUE BIRRR???) TAKSI..., dgn tambang around 10 000 rupiah (around RM3.00) dah sampaiii!
so...inilah dia..



Di seluruh Indonesia, terdapat lebih kurang 50 cawangan restoran ini..di jamin halal. Bermula dgn berniaga di kaki lima, pemiliknya berjaya menjadikan perniagaan ini franchise yg begitu success..
Di sini..di jamin halal..

apa yg saya try makan?

jus alpokat

ayam bakar (sedap dan lembutt)

cumi goreng (bukan CUMI dan CIKI ye..)..cumi tu sotong

p/s:(tapi memang lah..tgk 'cumi' je aku akan terusssss teringat CUMI dan CIKI..rancangan kanak2 masa aku kecik2 dulu...korang ingat tak program tu??)

udang sambal pete

sambal terung

ayam penyet..ya ampunnn bukk..pedas gila aku rasa sambalnya (ni tahap kepedasan aku la..).
aku rasa mcm telinga dan lidah aku berasapp oke..hiks.

sup buntut (sup ekor)..rasanya lebih kurang sup ekor di tempat kita

sambal....


8 comments:

Hani Ahmad said...

huwa catz.. sodapnye mknan nie semua.. lapoonye..ayam penyet..smbl udg..sutun grg tpung..sodap2 bertambah lah lapar dptg ari ni lg2 ble tgk mknan2 nie semua..catz ble lah kite dpt g nie.. huhu.. teruja sungguh nie..

Neeza.Areef said...

trus x jd nk rabun tgk gambo mkn catz

makdaracute said...

wah!pasni kalau nak ke bali boleh ler rujuk kat catz ya...sebelum nie cuma dengar cerita kata susah nak dapat halal food kat bali...

Linda Abdullah said...

Ahhhh.. lapar..lapar.. oit Catz, Linda nak join lah makan-makan dan jalan-jalan nih..hik.hik

CAHAYA said...

next time boleh try ni. hehe. best! semuanya di satu restoren yang sama ke?

Rarai said...

ya allah..laparnyeee..sume peberet i..kecuali sup vontot tu sis...adeyh...kecur air liur..nyesal masuk blog u mlm2 cmni...cess~

attyfir said...

nampak sedap lak..masakan petai itu..

adie-ishmael said...

bagus catz...kau dah tolong mudahkan Muslim yang prihatin tentang halal haram makan minum bermusafir di tempat majoriti bukan Islam...syabas