Sunday, November 30, 2008

Grilled sotong - sesi masak bersama cik Kiah

Hari ni sebab dapat sotong yang segar bugar..saja lah nak grill sotong...utk lunch..
so..mari bersama cik kiah..kita main masak-masak di Hari Ahad..

grilled squid

nyammmm..makan dgn nasi suam...best!


Bahan-bahan:

sotong (sukati nak berapa ekor, saiz oso sukati...hihihi..catz dpt sotong keciks je)
cili kering (3 sudu)
bawang putih - 3 ulas
bawang merah- 2 ulas
belacan -1 inci
jus asam jawa
kicap manis
gula
garam
minyak
daun pisang

Cara-cara:

tumis cili kering bersama belacan,halia, bawang putih, bawang merah yg ditumbuk/blend halus.
tumis api kecil hingga agak garing,
masukkan jus asam jawa sedikit.tambah garam dan gulka sikit.
Tambahkan sedikit kicap manis..utk warna dan rasa.
bersihkan sotong, belah, buang tulangnya.belah..buang kulit sotong, cuci bersih dan tos.
kelar-kelar sikit sotong tu.Bubuh atas daun pisang atas grill pan.
Bubuh sos sambal tadi atas sotong.
grill sampai masak...err..tutup le supaya masa bhgn atas..
2-3 minit je...kejap je..then hidang..

aku grill atas grill pan yg aku tgh kemaruk nak guna ni..tgh jakun oke..

bila sambal dah start mendidih atas pan ni...tutup le..gunalah penutup kuali ke..periuk ke..apa2 ajalah yg ada kat dapur...jgn guna tudung saji pulok..hik..

udah siap utk dihidang..oke..transfer lah ke pinggan..ready to eat!

Jom makan...!

8 comments:

CAHAYA said...

uish terliur la. ni yang kene cari ni. huhu.

atty's said...

huhuuhuh..sedihnya.aku dpt tgk je..
catz..boleh je..nanti apa2 ko kol yer..

Anak Jawa said...

nangis tgk sotong2 tuuu...

Catz said...

hi cahaya..
tgh diet kan..? hehehhe..sesuai le mkn hok gril2 nih....

Catz said...

hi atty..
if free nak jumpa this week..
old town dkt aprtment aku bleh kan..dekat ngn opis mu...yehhh

Catz said...

AJ,
napa ko menangis melihat sotong itu?
sotong tuh kawan2 mu ke lantas ko sedih aku menggrillnya...?
oh..
saya minta maaf ya..
hiks

Kal El said...

Resipi ni boleh tak buat dengan selain sotong? Pernah cuba ke dengan ayam ke? Kal El tak makan seafood tapi sotong ni bila dah bergulung tu nampak macam sedap je...

Catz said...

Kal el..
boleh je guna ayam..cuma masa pembakaran lebih lama lah..hiks..
sotong tu mmg sedap ...