Wednesday, January 28, 2009

bakpia

Ni updet dari semalam..smlm ngantuk sgt..tertidur, tak sempat nak letak penerangan tentang bakpia ni..
bakpia merupakan sejenis kuih. dikatakan sbg oleh-oleh khas jogjakarta. So kalau ke jogja, tidak lengkap sekiranya tidak beli bakpia sbg buah tangan.

Di jogja, bakpia yg sgt popular dikenali sbg bakpia pathok..and why pathok?..nama tempat rasanya...ala..mcm kat Malaysia, banyak pengusaha keropok lekor, tapi yg amat popular ialah keropok lekor Losong kan...cam tu lah kot..dan kalau tgk pada koytak bakpia, ada ditulis,,nombor..macam 25, 75.. itu adalah mcm alamat lah di area mana ia diusahakan..

Sebelum oergi, saya ada terbaca di forum-forum ttg bakpia. so saya mesti pegi beli..saya mesti makan!..hahahahah..aku kan kalau bab makanan ni kan...hahahha...veryyyyy!
semasa city tour, saya berkesempatan ke pusat pembuatan bakpia (org indonesia ckp fabrik/kilang). so saya sempat merasa bakpia panas-panas! waduh...enak banget sih!
Terus rasa nak beli..


Masuk je kawasan ni..ramai yg menyambutnya...waduh senang sekali mahu parkir mobilnya.. pekerjanya mengarahkan mahu parking kat mana. ok pak wibowo sibuk duk nak parking, aku terus lompat turun dari mobil (haaaaa...ganas ek kalau nak terjah makanan..ekkekeke)..masuk je ke dalam..wah,...ramainya manusia...nak pi tgk cara buat, tapi manusia sesak sgt..so..decide utk cuba mkn yg panas-panas....adehhh..sedap nyaaaaaaaaaaa!!!!!


ok..aku cerita sikit pasal bakpia ni...dikatakan sebenarnya bukan lah berasal dari jogja..tapi dikatakan dari negeri asalnya iaitu Tou Luk Pia yg bermakna pia (kuih) kacang hijau. ia adalah adunan tepung gandum, minyak kelapa dan isinya dibuat dari kacang hijau, gula pasir dan garam. tapi now ni banyak dah jenis intinya, ada keju, nenas, coklat selain dari yg asal iaitu kacang hijau.

Proses membuat bakpia tidaklah susah sgt katanya..hahah..entah kalau aku buat entah jadi ke idok.hehhehe. tepung diadun, di isi inti kacang hijau. Inti kacang hijau tuh..kacangnya harus dibersihkan, rendam,rebus, tumbuk dan kukus. kemudian dibubuh gula dan garam le kot kan.. Kemudian inti dimasukan dlm tepung yg dah dibentuk kecik-kecik tu...dan dipanggang selama 20 minit.semasa memanggang, bakpia diterbalik-balikkan at least 3 kali..lepas tuh angkat, biar sejuk baru dimasuk dlm kotak.


ni le bakpia yg sudah disusun dalam kotak.cute!

ni le rupanya..

lihat dalam kuih ni..yummy!


so..kalau ke jogja...jln lupa bakpia pathok!

6 comments:

ateh... said...

kueh ape ni catz..bakpia lak name dia.hihihihi

catz jgn letak balik kueh yg dah makn tu..hihihihi

DrSam said...

nampak macam sedap.

CATZ said...

hi ateh,

catz baru updet...tgk le penerangan pasal kuih ni...yg dah mkn yu terus masuk perut la atehh..

CATZ said...

DrSam,

Memang sedap sgt..apatah lagi yg panas-panas..sedap sgt!

CAHAYA said...

macam best je.

CATZ said...

hi cahaya..
memang best..if di mkn panas2...sedap!