Thursday, June 5, 2008

Minyak oh minyak...

pagi ni catz membuat lawatan sosial ke banyak blog...dan hampir semuanya bercerita tentang kenaikkan mendadak harga petrol dan diesel yg diumum semalam secara t-i-b-a 2x.
yerp..aku sgt terkejut..hampir tercekik tulang ikan masa tgh makan dgn saira ptg semalam...
hemm...

balik ke rumah semalam..on the way, jemmm..everywhere..mana2 tempat ada stesen minyak mmg jem..semua duk beratur nak isi petrol diesel...
petrol naik 78 sen ..so now satu liter is RM2.70 dan diesel naik RM1.00 RM2.58 /liter..
hem...memula fikir nak isi petrol jugaklah, tapi melihatkan kereta yg bersusun tunggu turn dan sesaknya stesen minyak tuh..balik je lah..malas aku. Semua stesen minyak mcm tuh dan jem panjang gila lah...aduhhh...

ehm..tgk berita malam tadi...

PM umumkan kenaikan, subsidi etc..ehm...
statement dia:

1. masih yg terendah di rantau ini , kecuali Berunei, Brunei special case
2.tukar gaya hidup
3.gesa bendung kenaikan harga barang..

dan lepas tuh tgk 'menteri berkenaan' di interview..katanya...kenaikan ini sepatutnya taklah efect sgt kat rakyat coz govt masih lagi beri subsidi lain..cthnya harga tepung...masih dikekalkan subsidi..abeh..dia ingat org cam aku ni hari2 makan tepung ke???? apa?..menu pagi ptg siang malam makan tepung?..bubur tepung, cekodok, lempeng tepung, kuih tepung..etc tepung??motiff?? lama2 muka aku pun cam lempeng..
weh..tepung kat rumah aku tuh ada sekilo tak abih2 pun...
yg rakyat malaysia guna hari2 ialah petrol..diesel..ada faham..?..yg tu yg effect expenses semua org..bukan tepung..tau dak??

Tukar gaya hidup?.. cuba habaq mai camana nak tukar??
1. jual kereta beli motor?
2.takyah dah pakai brg2 branded? abih yg mmg dah tak pakai brg branded cam aku..nak tukar apa lagi??
3.Makan tu cut cost sket?..sebab beras now pun mahal..makan keledek/kentang? - sapa ckp keledek murah...cuba pi tgk kat supermarket...mahal lah woi sekilo..
4.Baju pakai mana ada je.
5.naik public transport/ pi keje jalan kaki
6.makan sekali je sehari - diet, end up jadi kurus...atau??
7.anak2 bawak sekali pi opis so takyah antar ke pengasuh/nusery etc..jimattt..kan? Bos kena paham lah..staff dia tgh nak tukar gaya idup..opis jadi meriahhh.

tahlah..aku kan..aklau org ckp tukar gaya hidup..tak tau lah dah nak describe camna..
1. aku tak pakai sgt brg branded...idup aku so-so je..so apa yg aku nak tukar?
2.barang-barang keperluan asas mmg dah sedia mahal...cth beras etc..so camana nak tukar tu?? abih..nak makan rumput pulak?..rumput kan free katanya..
3.setiap kali di announce minayk naik..tukar gaya idup katanya..so sekali naik jual kereta naik motor..pastuh naik lagi..jual motor beli basikal?
4.Bukan semua org boleh tukar gaya idup..yg mmg dah cukup2....yg mmg idup susah..apa gaya yg nak ditukar?
tah le apa aku merepek ni..minyak oh minyak..

No comments: