Friday, September 4, 2009

Sagu gula Melaka

sagu gula melaka


Dari semalam, teringin something cold and sweet..kuih ...
Tapi Mr Catz belikan aku aiskrim...hellowwww... kuih --------------> aiskrim tu jauhhhhhh bunyik dan bezanya oke...
Ptg tadi lepas masak bubur lambuk (again...!! hiks)..aku korek-korek fridge. Ada tak benda yg di prong..pranggggg jadik kuih. oh..nampak sagu putih2 tuh...
then ada gula melaka. and santan ..okies.

jom masak dessert simple...

bahan-bahan:

1 cawan sagu putih-putih
air aku agak-agak je..
santan
gula melaka
gula pasir
sirap ros
garam

cara membuatnya.

1.Didihkan air dlm periuk kecil
2.rendam sagu tu sebentar.
3.Rebus sagu dgn api sederhana. Bila sagu dah jadi jernih, masukkan sedikit sirap ros..
bagi dia jadik kaler pink.
Bila dah likat, masukkan dlm acuan, sejukkan dlm fridge.
4.Amik santan,buh garam sket. Didihkan sambil kacau. Ketepikan.
5. Potong gula Melaka, panaskan kuali kecil, buh air sket, masukkan gula melaka dan buh gula pasir sket. Masak hingga gula semua hancur dan likat.
6. Hidang dgn tuangkan acuan sagu atas pinggan. bubuh santan dan gula.

*Enak dihidang bila sagu tu dah beku dan sejuk. Dan santan tuh hangat. Kombinasi sejuk dan
hangat..manis. Lembut je bila disudu...dan cair di mulut..dinginnn..hangat...hahhaha (kejinya description time bulan posa ni...ke ke ke..) Nyummm...........!!

Ada seketul lagi dlm fridge. Nak mkn time sahur karang.(pergh...sahur aku nasi + ikan goreng berkicap anddd siap ada dessert..hehheeeeeeee...mintak2 aku tak tidur kat meja makan karang..)

Selamat bersahur.

26 comments:

Kaseh said...

waaaa sgt yummy sagu gula melaka tuh.. i like.....

~H @ N i ~ said...

sis can i get ur email adrss?
email me or ym me at hanie_smiles@yahoo.com
thanks

linahilmin said...

dah brp ari dok teringin nak wat.. tp dok tak ingat nak beli sagu! aritu tengok datok ct wat, dia curah ngan susu cair je, senang citer!

Indah Mawar said...

wahhhh macam sedap...boleh cuba lah nanti..

en_me said...

akak catz dah sahur blom..

kucingorengemok said...

aku sahur tadi makan fruit cake! huwaaaa terkenang lagi (walau baru 2 jam, haha)... err, jwpnnya ialah 93 (shhh), tapi bukan kat sek ko, adik aku yg sek situ dulu ;)

ramadhan said...

kenapa duloo cuba buat bentuk dia x kekal.

tengok kat food safari channel 707 dia telak puteh telor lg pelik

anne said...

adoiiii, terliur dah pagi pagi ni. nak buatlah utk buka :-)

Wahidah said...

mr catz??? siapakah ituu..hahaha...

deeja said...

salam catz...
oo...acuan putu ayu tu dh de dh n3 akak yg lps,tajuk-projek masak putu ayu

Anonymous said...

kak roha, he.. he.. lari tajuk sket, akak ader beli pan yg tuk grill tu kan.. beli kat ne yek? pastu, mahal x.. itish cr tp x jumper daaa

.tunfrida. said...

yo! sodap nehh....

CATZ said...

linahilmin,

guna susu cair pun boleh..bagus gak..lebih sihat..
:)
selamat memasak.

CATZ said...

kasih,
sgt yummy..
ptg ni rasa nak buat lagi..hehhehe
:)

CATZ said...

Indah mawar,
simple dan sedap..
selamt mencuba..

CATZ said...

en me,
sudahhh...tapi tak makan sagu tuh..lupa..
hahahhaa..ngntuk nak tertidur time makan..hiks.

CATZ said...

kog,
sahur mkn fruit cake?..awwww..
anto le sket kat aku..
hahaha..ko 93..eh...sama noks..
ko pun dah tua cam aku keww..ke ke ke..
yg penting hati muda..
wakakakaka

CATZ said...

ramadhan,

maybe lembik sgt kot..sejukan, kena simpan dlm fridge .
ala..tak kisah pun takde bentuk..siram je dgn santan dan air gula..ngappp..sodap..dah masuk molots pun hancur gak..hehehhehe..

letak putih telur?..
caman ropanya tu??..resepi lain ke??

CATZ said...

anne,
buat le..sedap dan mudah..

CATZ said...

wahidah,
en kucen.
hehhehe

CATZ said...

deeja,
thanks..
nanti saya tgk entry tu..

CATZ said...

deeja,
thanks..
nanti saya tgk entry tu..

CATZ said...

itish/anon

akak beli pan grill tu kat langkawi..
murah je..dlm rm28 kot.kualiti bagus..

kat sini pernah jumpa tapi mahal and kualitinya tak taulah..kdg nipis je..
heheheh..jauh ok..nak kena pi langkawi..hehehheeeeeee

CATZ said...

tun,
ringkas, murah bahan2nya..sedap.
hehhe..selamata memasak

kikin_78 said...

wah, bley try nie...hehehe sgt simple n mudah lak tu...

CATZ said...

kikin,
dah try belum..simple dan sedap..
:)