Thursday, March 13, 2008

Bukit Larut Part 2

Pemandangan dari atas kawasan menara telekomunikasi

Alhamdulilah kami sampai di menara pemancar telekomunikasi dan broadcasting Telekom. Tapi tower tak delah setinggi di Bukit Penara Penang, sini 80m, kat Penara 400 kaki (122m). Kami diperkenalkan dengan staff yg bertugas shift siang di stesen tersebut. Lepas itu kami angkut equipment atas bumbung bangunan transmitter. Wow...cantiknya pemandangan dari atas rooftop. So apa lagi, masing-masing keluarkan kamera lah kan. Snap sana, snap sini. Aku set up equipment dan buat keje dgn geng ku. Kena cepat-cepat buat keje coz takut hujan. Bukit larut adalah tempat paling lembab di Malaysia. Anytime je hujan boleh turun. Kami sembang-sembang atas bumbung sambil sudahkan kerja ku. Than aku n the geng amgkut barang turun dari bumbung bangunan, turun ke bawah. Tugas kedua mencabar. Panjat tower.
Kalau u ols ke Taiping, sure dari jauh nampak stesyen pemancar atas bukit Larut kan..haa..ada 4 menara nampak halusss je dari jauh..haa..ini le menara tuh..ada 3 building kat atas tu..Di sinilah terdapatnya segala pemancar TV3, RTM1, RTM 2, NTV7, radio THR dan banyak lagi radio.Ada 4 tower semuanya.Ada transmission room tk radio dan TV yg byk involve dgn RF dan microwave.
Font sizeSalah satu bangunan, catz naik ke bumbung, Pemandangan sgt cantik dr atas ni. Banyak jugak amik photo.

Selepas 1.50ptg, kawasan ni jadi senyap. Tadi riuh semacam. Ini kerana sebahagian ahli trip ni dah turun semula. Tinggalah aku n geng dan staff TM yg bertugas seramai dua orang di stesen. Mereka naik pagi dan turun pukul 6 ptg dan staff mlm, sampai atas pukul 6 dan turun keesokan paginya.Geng ku panjat tower (yg ada antenna banyak2 tu), mereka panjat sampai atas sekali u ols..so fikirlah, gayat tak gayat dan aku handle beberapa kerja dlm bilik transmission , luar bangunan dan atas bumbung.Pandangan dari atas tower


Pukul 2.50ptg baru turun dari tower dan kami pun makan tengahari yg disediakan oleh pekerja stesen.Rasa macam makan kat rumah. Di stesen ni ada dapur. So kiranya kami lunch di puncak bukit u ols...kelez..hidangan sedrhana tapi sedap, macam makan kat rumah.Dah terhidang atas meja. Best..ada sambal belacan, ulam, ikan dan lain-lain. Masa catz amik nasi dlm periuk, derang masak nasi siap letak daun pandan. Nice. Dan oleh kerana cuaca sejuk, derang served kopi o pekat panas. BEST....!Hidangan di puncak Bukit Larut

Lepas solat Zuhor, catz sambung keje. Cuaca dah mendung dan berawan sgt, kabuss..apa yg kami nampak siang tadi semua dah tak nampak..kabus tebal. Duhhh...kena kerja cepat-cepat. Catz dah risau time turun nanti. Badan catz pun dah letih dan agak sakit kat bahu akibat duk angkat equipment ke beberapa lokasi.urghhh....Nasib jugaklah staff TM ni tolong angkat sikit2.
So catz borak2 dgn derang sambil wat keje. Derang kata, takde pompuan sampai atas ni..heeee..kira aku ni bertuah lah kan....huhuhu..hihohiho..dan catz dah pesan kat derang, catz nak tumpang derang turun bawah nanti.


Dalam pukul 5, puhhh..catz keluar dari bangunan..yg lain tah kat mana tah..masing2 ada task. huwaaaa..tekejuttt..kabusssss....awannn..meliputi bangunan. Aku dah tak nampak Hilux yg akan bawak aku turun.Kenderaan kami pun tak nampak kelibat. Haaa..senyappp je..derang dah tinggal aku kah???? Huwaaa..mak...tolonggggg!!!
(Kalau aku kena tinggal aku lepak le kat Bilik yg ada TV banyak2 tu dan ada sofa yg selesa. Aku intai dapur masa makan tadi, ada mcm2 makanan kat dapur..heeee) Kot-kot le kan... (TAPI sure ada org carik aku..heeee). Tapi fikir-fikir seram u ols..sunyiii...dan atas gunung..takotttt!!kabus/awan tebal.

Catz duk cari derang, senyapp..kereta tak de..huwaaaa...punyalah catz leka kat transmission room. Catz ke bilik transmisiion radio, legaaaa...ada salah sorg staff TM, duk tgk TV..heeehee..legaa youuu...dia ckp dia turun pukul 6, catz leh tumpang dia. Tak lama kabus makin kurang..laaaa..ada pun kenderaan kami..tadi tak nampak, padahal dlm jarak 4 meter jek..so bayanglah ..betapa tebal kabus/awan. Then tak lama aku dgr suara geng aku...hoo....
then tak lama hujannnn....huhuhu..ni yg seriau pikir nak turun nanti ni...takpe..aku tumpang staff TM, so confident sket.Pukul 6 staff shift mlm sampai, mereka berdua.Dan juga seorg guard. Pukul 6.40 ptg baru aku turun .Fuyooo..ngeriii siot..dah lah hujannn..aku duk baca macam-macam le..staff TM tuh tanya aku macam-macam. Dia hairan aku sorg2 pompuan duk follow wat keje tempat mcm ni. Aku duk sengih-sengih je.Dan aku mintak jasa baik dia utk tumpang dia naik semula esok utk amik equipemnt yg aku letak kat atas tuh utk monitoring. Trooper kami ikut dari belakang. AKu lajuuu je turun tapi driver trooper aku lambat coz kdg terpaksa reverse sebab taka lepas selekoh yg macam siku tuh..sampai satu tempat kami tunggu mereka. ALhirnya selamat sampai bawah..legaaaa..
.







2 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Catz... aku dengar Bukit Larut tu berhantoooooottttt... yer ker?? ko lepak malam kat sana ker?? tempat tu keras lah... bahaya tau

CATZ said...

berhantuu ke???takde pulak derang cerita, tapi tempat tu mmg keras..keras sebab batu ler kat atas tu..bangunan batu, tower-tower tu besi..hihihiihi..
aku takde lepak mlm kat atas tu pun, ptg2 dkt pukul 7 aku turun..
hehhehhe..best...pengalaman yg bagus lah bagi aku.