Saturday, March 15, 2008

Kehidupan di atas stesen pemancar





Pengalaman cat di Bukit Larut dan Bukit Penara sgt lah seronok. Kita biasa dah kan tgk TV, dengar radio tapi kita tak tau camana TV dan radio dipancarkan. Catz buan nak cerita pasal tu, tapi cerita kehidupan seorang petugas di stesen pemncar telekomunikasi dan penyiaran. Menarik??
Bagi catz menarik, terutamanya setelah catz naik ke stesen di Bukit Larut. Interesting sangat.
Kat stesen ni petugas bekerja shift. Shift siang dan shift malam. Petugas shift siang naik pagi2, dan turun ptg pukul , petugas shift malam pula naik pukul 5 lebih, start keje pukul 6 ptg dan trun keesokan paginya. Menurut petugas yg aku interview (aku ni koje wartawan ke..hehe), dulu mereka dibenarkan turun waktu malam, keje 3 shift ..tapi sejak ada staff yg mati coz pajero terbalik dan jatuh gaung, meraka tak dibenarkan lagi turun/naik waktu malam. Memamng mencabar perajalanan naik dan turun, i keep wonder lah keberanian derang naik turun hari-hari. Aku yg baru naik sekali dah ala-ala bertaubat takmo naik lagi. Hari last patutnya aku kena nak sekali lagi amik equipment tapi aku suruh technician ku saja yg naik..tumpang staff TM ..hehhehe..baik mak bermalas-malasan kat bilik je u ols..naik tu kan..aku ala2 bergadai nyawa gituh....

Aku tgk keje derang kat sini menarik. Masa lapang derang siap taanam sayur. Hhihiihsince kat sini ada kemudahan dapur, bilik makan, so derang buleh la masak. Derang kata, dah duk atas stesen ni kenalah pandai masak walaupun lelaki kan...

Sayur yang ditanam oleh mereka

Duk kat sini macam bestttt je...udara segar, takde orang, ada takde pun guard yg bertugas di sini. Catz tanya tak takut ke malam-malam kat sini?.. derang kata dah biasa.Macam bestkan...tenang je tempatnya. tap selesa juga coz ada bilik tidur, bilik sembahyang, bilik makan, ruang rehat (ada byk TV ).dan dlm semua bilik transmitter pun ada TV, so sambil keje bleh tgk TV lah kan..kita tgk mcm best, tapoi derang dah boring kot duk sini.. Best apa..keje takde opis mate, takde bos kat situ, bleh masak-masak, main tanam-tanam sayur..hihiihihi (aku agak le).Udara bersih....kan...bestnyaaaa..duk atas gunung....kan..

2 comments:

Mimi said...

comei la dia eja seteshen.. heheheheheheee..

CATZ said...

hehhehe..tu yg aku amik gambor tuh.ejaan zaman dolu-dolu..betapalah stesen ni dah lama kan..hehehhe...