Thursday, June 18, 2009

Jalan-jalan..makan-makan (versi balik kampung)

minggu lepas .. 5 hari balik kampung..
so...jalan-jalan sikit..makan-makan sikit..mengeteh...
spent time with family..
masak-masak with mommy..buat kuih bahulu. masak rojak.
so..got few photos captured..

1. pokok bunga emak..orkid...wah..meriah bunganya..merah, kuning...
ehm...mak rasa seronok.

2. mengeteh with emak, abah dan adik2 few times. sesiapa yg tak tau makna 'mengeteh' ini, ia bukanlah sejenis aktiviti memetik dauh teh. Ia adalah aktiviti makan-makan di kedai, pada waktu pagi atau petang - petang. Tak semestinya minum teh ye. Boleh order air lain, ikut suka. Mommy je yg suka minum teh, kami yg lain minum kopi, teh o ais limau etc. Kalau dulu-dulu, biasanya org makan roti canai. Tapii...kan... now ni kedai makan dah ada macam2 menu. Mee goreng, nasi ayam, bihun sup, rojak, lontong etc. DAN barang di-ingat. ia bukan di kedai mamak ye. Kat sini org nak mkn roti canai best pi kedai mamak..tapi kat pekan tempat aku ada tawww roti canai meletop..hok banjir, hok tak banjir pun ada tawww ye..
aku kalau balik, mcm wajib lah pi 'mengeteh' dgn mak abah...time ni nak bual-bual , tak yah pikir pasal masak. dulu-dulu, aku suka suh mak masak, masak sama2..now mak dah makin tua, so aku lebih suka pi jalan-jalan, makan2 kat kedai yg parents aku suka.. xtvt masak2 kurang dah.

3. Makan mee bandung dgn emak kat kedai favorite mak kat Sarang Buaya (ni nama tempat ye..). Mee bandung sini memang best. so aku tapaw utk sedara mara kat rumah nenek. Makcik Yah tersenyum lebar aku hantar mee bandung kat dia. Heee...bukan aku masak ye Makcik Yah. Itu kedaii mariiii punya...hiks.


4. gambar no 4 ni tak sesuai di tonton bersama anak-anak bawah umur 18 tahun ye. Sila tutup mata mereka. Nih 18SX sikit rating nya. Tuh kucing abah aku...tah sapa nama meraka. Aku pun lupa daa...( kucing kelabu tuh mcm nak lari le..iskk..kena paksa ke apa tuh..euwww...).

5. No camera plis...nak kena gigit ke?? nak?? (kucing ni mcm garang)


6. Haaa..ni yang best..pokok-pokok durian kat rumah mak banyak yg berbuah..walau pun tak lebat mana, tapi banyak pokok. So puas jugak makan ni..dari pokok senirik..bukan beli. Bestnya!!

7. Tetiap pagi/ petang, aku duk follow abah /emak melawat pokok durian utk kutip buah durian. Hihihi..dulu2 nak makan beli, now nih kutip je....

8. ni le dia nya...aku kutip dapat 2 bijik..yuhuuu!!

9. nyum-nyummm....mablessss..

10. Pi McD dengan adik-adik. Lama dah tak makan McD. Tanya adik-adik..nak makan apa..derang nak McD.isk..canggih dah Bandar BP ni..ada McD drive tru dahh...makin meriah kan town nih...

11. Adik-adik je yg makan burger..aku makan Mc Flurry oreo je. Tapi adik aku paksa gak aku makan burger.Agaknya derang heran knp aku xmo makan..hhiihihihi...buget...buget...kihkihkih. aku diet la..xmo makan..adik aku suh gak geget burger barang segeget dua..hihihihi...kesian kot dgn akak derang yg duk belanja depa tapi x makan..hikss...
aku lebih suka makan burger RM2.00 hok jual tepi jalan tuh le..

12. Ni gambar kakak sapa ni?? hihihihi..

13. sorang dah big dah..order Big Mac. sorang lagi dah double dah besarnya..order double cheese burger..aiyoo..apo nak jadik nih..

14. Lepas makan burger, pi shoping complex terbaru di BP town.. apa nama ek??..SQUARE ONE . Saja jalan-jalan bawak adik shopping. amboi..adik pompuan aku sambar kasut lawa, mentang2 jalan dgn kakak dia. Aku kompius dia nak buat apa dgn kasut tu..pi kuliah pakai kasut cenggituh keww?

15.ok gak tempat ni..sebelah je dgn carefour BP,..bersambung gitu..so kami merayap2 sat dalam square one, lepas tuh pi carefour.


16. Then sambung makan semula..aku nak makan kat Ramli Cafe kat BP WALK yang masuk dlm rancangan WARUNG KITA tuh..tapi TUTUP??? ..aaaa....whyy laaa..jauh2 aku datang. So lepak je lah kat gerai makan banyak2 kat BP WALK ni..meriahnya BP walk ni..korang kalau datang BP tak tau nak makan kat mana..pi lah BP walk yang terletak di Jalan Rahmat ni..
Banyak gerai makan.boleh le nak melepak sini..borak-borak.

17. hot plate mee

18. One stop kiosk - kue teow kerang

19. kue teow ni sedap..kerangnya pun meriah..dgn cili jeruk..

20. Lai chi kang

21. Ha..ni..kenal?..sapa follow blog catzzcafe ni tau le sapa minah ni.. (minah ye..bukan mamat walau rambut dia tak berapa nak ada..). Ni le cik ANIS cinonet.. anak sedara pojaan kami semua..

22. Dia sedang giat merangkak now ni...tapi dah mula belajar bangun dan menapak..
AND..dengar2nya dia nak jadi KAKAK dah..hihihiihi..kihkihkih..
bertambah koleksi anak sedara aku sat lagik.

4 comments:

kucingorengemok said...

ala kucing tu peluk adik dia la, tak baik tau gosip.. kalau dia byk duit dia belikan adik dia kasut sepasang... hehe

Neeza.Areef said...

wah blk kg yah...

haha yela msti la maju byk dah ade drive thru...dgn gulatis bagai...

sedap ek ketiau kerang tu...x penah lg mkn kt situ..hubby x suke ramai org..tp mcm menarik je nk cuba

NenetPenne (NP) said...

alamak..akak suka kat budak2 mcm cik anis cinonet tu.... cutenya dia!!!!

makdaracute said...

catz, saya pun dah plan kalau balik kg nak gie Ramli cafe tu.....nie semua gara2 tengok Warung Kita ler...hehhehe....