Saturday, May 17, 2008

Selamat pagi cikgu...!!!!

Ha..ni second time catz try wat entry ni..yg 1st...tak kuar..internet sgt slow dan tak save segala yg catz tulis..error..hilang semua...grrrrr..

Malam tadi catz pi carefour dgn mak dan adik-adik..sampai kat stationary dept, dkt rak-rak greetings kad..nampak card kat atas tu..cute..snap foto kad tu..cute sgt kan...oh..hari ni 16 mei??

Ingat tak...16 Mei hari apa?? Wut??? Hari Jumaat?? salah...hemm..hari ni hari guru lah...yer..takkan lupa..?16 mei setiap tahun hari guru di sambut..budak2 sekolah tentu tau lah kan..masa ni lah nak tgk cikgu2 nyanyi masa sambutan hari guru..lagu 'kami guru Malaysia'..hehhe..masa ni lah nak tgk cikgu2 ni malu2 nyanyi..ahhahhaha...
catz pernah..nyanyi lagu ni hari2....bila???..hhaaahhaha...tetiba teringat nostalgia....beberapa tahun lalu..

Actually mak catz nakkk sgt salah seorang anak dia jadi cikgu..hem..catz ke tuh yg kena?..coz g lain takde langsung bayang-bayang ke arah itu..

Then Catz dpt offer masuk maktab..KPLI (kursus perguruan lepasan ijazah)..sebelum tu, catz worked as an engineer di JB. Di kilang...merasalah kan jadi minah karen...hehhehe..

so catz berbelah bagi..nak pegi ke idak...minta pendapat mak.for sure mak suruh sgt pegi.catz mmg takde hati sebenarnya..time ni, banyak sekolah kat malaysia kekurangan guru teknikal..so ni special kes..walk in interview oleh kementerian pendidikan..masuk maktab 6 bulan lepas tu terus posting, takde latihan praktikal etc..
so mungkin rezeki catz lah kan...catz dpt..kena masuk maktab 6 bulan di maktab perguruan XXXXXX ( di KL)...dalam half hearted pegi juga lah..

bermulalah kehidupan catz sebagai pelajar maktab...
hari pertama masa daftar,
catz: encik, boleh tak saya tukar course pengkhususan..saya nak XXXXXXXX engineering...
encik itu: kenapa?...
catz: saya tak boleh mengajar lukisan kejuruteraan..saya tak minat.
encik itu: jgn bimbang..tak perlu tukar course..

so..minggu orientasi...
hem..selama 1 minggu....
pertamanya..ucapan pengetua maktab..dan ingatan dia..

" kamu semua..tinggalkan title engineer kamu di pagar maktab...kat luar sana yer.., di sini kamu semua bakal-bakal guru, berjalan kena mcm guru,makan mcm seorang guru, bercakap gaya seorang guru, ketawa juga ketawa seorang guru, span santun, bukan ketawa berdekah2 sampai nampak anak tekak.."

hiks...

catz mmg dah separuh hati..ikut jugalah aktiviti orientasi, dalam hati kan..rasa nak lari...xtvt mcm di sekolah..dari pagi smapai ptg...4.30-6.30ptg, sukan di padang dan wajib. setiap bakal guru kena pilih sukan apa yg dia nak terlibat..termasuk aku..
tapi hari terakhir, kami kena buat persembahan..drama lakonan..erkk...catz dpt watak tak penting...(dah le aku ni pemalu)..so oleh kerana dah fikir nak quit dr maktab, catz pura2 sakit..terbaring kat bilik ....siap buh panadol tepi bantal dan berlakon wat muka sakit hahah (teror gak aku berlakon)...tah apa jadi persembahan malam tu aku tak tau...(jahatnya aku..)

so lepas orientasi..masuk le kelas..1st week..
walau separuh hati tetap juga masuk kelas..beli juga segala keperluan peralatan lukisan etc..
bila tgk papan hijau utk melukis..rasa takottt..dan duk fikir.papan tu tinggi...aku ni tak berapa tinggi..camana nak melukis atas papan tu?..karang anak2 murid aku gelak je karang...aku kena pakai kasut tumit tinggi 10 inci gamaknya....hemm??

kenapa aku fobia sgt nak mengajar lukisan kejuruteraan?? sebab ni subjek aku paling benci masa kat U..memang catz tak suka subjek ni, takde hati langsung..teringat masa tu yg mengajar lecturer dari egypt..sgt strict dan garang, bagi assignment byk gila..bayangkan kena lukis 10 -20 lukisan seminggu...which is fuhhh..bagi aku sgt susah..dan tak minat..so camana aku nak mengajar benda yg aku tak minat langsung???

then tetiap ptg ..kena pi sukan...aik..kata mengajar teknikal, wat pe pulak kami kena jugak attend sukan punya kelas...? oohhh..rupanya biasanya kalau kat sekolah, cigu yg mengajar kdg kena jadik cikgu PJ (pendidikan jasmani)..phewww ..lagilah aku rasa..nak lariii...camana nak ajar PJ, masa sekolah, catz selalu buat-buat lupa bawak baju sukan..and end up , catz and geng kena denda lari keliling tenis court 3 pusingan..but i feel ok as long tak payah tukar baju sukan..ekekke..i bukan anti sukan...masa tu main jugak tenis dan hoki...cuma waktu PJ mmg malas nak tukar2 baju ..hehhehe ..so takkan nanti bila dah jadi cikgu aku pulak yg wat alasan terlupa bawak baju sukan..tak logikkk.....kan...amboi..suka lah anak2 murid aku nanti..

masa 1st week tu..catz diberi borang posting..boleh pilih 3 negeri...
catz pilih: Johor/melaka/kl
hem.tapi masa tu ramai g ckp, kalau dah kawin kompem dp lah tmpt yg kita nak
tapi klau bujang maybe kena hantar ke sarawak, sabah or pedalaman..
hemmm
aiyooo,,,dah terbayang,,,aku pi sekolah bawak motor, then naik sampan utk seberang sungai.dannn kayuh basikal dari jeti sungai ke sekolah...mcm azab je...
ada tau..cat pernah tgk kat TV..ada yg kena naik keretapi seawal 4.30 pagi utk mengajar..gigihkan mereka ni...tapi catz, langsung takde jiwa pendidik..sanggup ke lalui macam tu..tapi kami diberitahu yg kami kan dihantar sekolah teknik...yg biasanya di bandar...hem..ok..

tapi akhirnya..catz lari jugak dari maktab..hihihi..tah le..catz mg takde jiwa pendidik...and masa tu nasib baik belum sign agreement..kalau tak kena bayar RM40k..
akhirnya catz tak jadi seorang guru..

hem...kerja cikgu ni mulia...dan mencabar...ada org kata kerja cikgu senang..mana ada...zaman ni kerjaya cikgu ni mencabar kan...tak macam zaman dulu.....hemmm

selamat hari guru..kepada para guru..

No comments: