Friday, July 3, 2009

eksperimen: udang goreng


aku kan..duk wonder napa udang goreng yg kat kedai Nasi kandar tuh nampak sedap? duk pikir le...derang goreng letak apa?
so last weekend..aku telah buat eksperimen dengan udang yg kutangkap kat labuan tu (tangkap kat kedai frozen food airport..kehkehkeh..)
Defrostkan..aku guna air. Amik 5 ekor utk eksperimen ni. Yang lain simpan utk eksperimen lain pulak.
Mula-mula..siang le udang tu. Belah belakang guna gunting. buang benda hitam2 belakang badan udang tu. cuci bersih..toskan.


Langkah seterusnya ,
Aku amik kunyit sikit, serbuk kari ikan sikit, tumbuk bawang putih dan gaul sebati bahan tersebut. Bubuh garam sket. Gaul-gaul udang sebatikan dgn campuran tuh kan..then tabur2 sket tepung jagung kat udang tu...gaul sebati bagi tepung tuh lekat sket2...dan biar bawang putih dan campuran kunyit dan kari tadi lekat2 kat udang..
sesambil tuh panas kan minyak dlm kuali..deep fry yer.
Masukkan udang..terbalik2kan..sekejap je tau..nampak dah kuning keemasna terus angkat..aku rasa dalam 1 minit lebih je kot..jgn goreng alam sebab nanti udang keras dan tak sedap.


Tadaaa..makan panas-panas sambil tgk sin chan. (lebih sedap dari yg kat kedai mamak tu...masuk lift tekan senirik.nak naik tingkat berapa tataw..)

23 comments:

Unknown said...

salaam.

Catz,
nextime punya experiment boleh try buh biji ketumbar + bawang putih + bwg merah + biji jintan manis [tumbuk]. gaul dgn garam, serbuk kunyit dan hirisan bawang besar.

perap sekejap pastu goreng [bukan deepfry].

hidang, taburkan daun bawang.

sodap gak...

Unknown said...

catz, anto lat kat sini skit..tak aci betulala..

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

ko makan udang semata Catz..???
Diet apa ini??

NenetPenne (NP) said...

kok ya pun CATZ, guntinglah dulu misai udang tu.... ha ha ha...
akak selalu gunting bahagian depan dan bakang udang...ekor dia kan tajam soo takut tercedera, kita sunatkan dulu ekor tu...ahaks...

en_me said...

makannn udang sakannns.. ghitewww

Wahidah said...

udang kalo panas2 mesti best...yummy

Inah said...

nyum nyum...kat sini udang mahal :(

nampak sedappp :D

kucingorengemok said...

mengapakah... ko sanggup menandingi sw? nak suruh dia tutup lagi?? sampai hati. psst. tadi ada org order capati, aku tgk je dia lap meja canai tu pakai tuala... tapi dia tak tekan2 plak capati tu, hehe.

Anak Jawa said...

cantiknya udang tuu landing atas piring. pandainya udang tuuu...

CAHAYA said...

nampak pun lagi sedap dr kedai mamak. :P

Neeza.Areef said...

AKU LAPO NI ..LEN KALI KALO KO BUAT EKSPERIMEN..JGN LUPAS JEMPUT AKU..AKU JD JURI..AWAM.

CATZ said...

tunfrida,

thanks for the recepi...will try it later..
:)
macam sedappp....

CATZ said...

roseazmi,

nak kewww...nanti kita pos ye...udang hidup lagik...hiks..

CATZ said...

simple,
tuh diet protein namanyaa..hahaha..
tetappp x sihat ek..sebab goreng..

CATZ said...

nenekpenner,
aku saja tak nak potong supaya lebih dramatic..mcm kat kedai mamak...hahahah..mata pun terbeliak gituh..

CATZ said...

en_me,
takdelah sakan..sesekali..tangkap udang..hehhe

CATZ said...

wahidah,
yup..kena makan panas2 sedap..if dah sejuk keras..

CATZ said...

Inah,
balik Malaysia makan puas2 ..hiks..
sesekali beli ok kot..:)
buat lepas kempunan..

CATZ said...

kog..
ko ke org yg order capati tuh..
wwehh..tah2 kita pernah sesama mengeth kat SW?..cuma tak kenal je...hheheheheheh....
aku bukan le nak menandinginya...
aku lagi advance..hehhehehe....

CATZ said...

Anak Jawa,
udang yang pandai ke..tuan udang yg pandai..hehehe..jawab..jawab..

CATZ said...

cahaya,,
u nampak sedap je..belum rasa betul2..hehheheh
:)

CATZ said...

neezaref,
wah..jauhnyaaaa juri awam aku nih...
tgk gambar je buleh?
heheheh

Unknown said...

huhuhh..mesti sedap nih, kalo makan sekali amek terus nak cekut 3ekor, sikitnyer tamak la guwee:P