Tuesday, July 21, 2009

Yang femes dan sedap di Kuching

Jalan-jalan cari makan di Kuching.

Ha...ni antara patung kucing yang femes jugak le kat Kuching ni..sapa pi Kuching kalau lalu patung ni sure nak amik gambar dgn dia kan? Tak??..alaaa..jgn tipu. Walau pun ni bukan first time dtg Kuching..hahaa..aku gegeh jugak nak bergambor dgn kucing putih ni. Time ni tgh hari panas-panas buta..kehkehkeh. Kucing ni sure bangga gila kan. Semua org nak bergambar dgn dia....


Apa makanan yang famous di Kuching?


Kek lapis Sarawak

Dengan pelbagai corak,design, warna dan nama. Cantik-cantik, sedap-sedap. Bila nak beli, tanya harga, ada yg murah sikit, ada yg mahal sikit. Aku tanya, apa bezanya? Dia ckp, yang murah sikit ni, guna marjerin, yang mahal sket ni guna butter. Aku beli beberapa jenis yg guna butter dan beli sekeping yg guna marjerin. Yang guna butter lemak semacam. Tapi yg guna marjerin pun sedap je aku rasa. He-he. Nama-nama yang aku ingat, Puteri sejinjang, Sisik ikan, Puteri Santubong dan mcm-macam. Tengok coraknya kan..mcm pelik je...tapi aku pernah le tgk kat tibi, derang mmg buat guna tangan tau...hiris..lekatkan utk mcm2 corak..uhhh...sgt rumit. Tapi ni buah tangan istimewa lah kalau berkunjung ke Kuching.


Mee Kolok

Mee kolok ni local dish lah (jgn ngada2 nak sebut mee Golok pulak oke)..yang harus dicuba. Aku pernah mkn beberapa kali bila ke Sarawak ni. Teringat masa 1st visit aku ke Kuching dulu, gigih oke naik perahu penambang tu menyeberang Sungai Ke Kampung Boyan nak makan mee Kolok. he-he.. bukan le pebret aku pun. Tapi tah...saja nak makan.



Laksa Sarawak

Yang ni aku makan kat Scoop, depan Hilton.

ni geng laksa Sarawak tu..sambal dan limau kasturi

jom laksa...nyummm...nyumm..

10 comments:

kucingorengemok said...

kwn baik aku org sarawak, laki dia buat laksa ni kalau raya, besttttt... tapi takleh letak daun ketumbar (rasa kumbang, aku tak suka!)

Neeza.Areef said...

st yummy sekali npk nye

@xiM said...

laksa sarawak kat laksa Shacks sama tak ngan yang ni?

en_me said...

tak jumperr 'amoiii chantek' larr tewww.. ekeke

Wahidah said...

laksa sarawak..tk pernah try..tp kan ke lapis sarawak..my fav..yummyyy..

CATZ said...

kog..
ko mintak le rahsia resepinyaaaa..
pastuh buat..hehehe,,bleh jiran ni merasa..hiks,,
pasal daun ketumbar tu..hahaha..yup..mcm bau kumbang,,.
tapi letak dlm tomyam sodap!!

CATZ said...

axim,
lebih kurang je kot rasanya...
tapi yg swak nih..lagi sodapsss

CATZ said...

en_me..
tak jumpaaaa...tak sempat..
hehhehe,.,.lagipon amoi..malas ahh..
ke ke ke..

CATZ said...

wahidah..
try le..sedap..
yip..tetiba aku pun suka kek lapis..before nih tak kisah pungg

CATZ said...

neeza,
mmg yummy...ko kat BP tatawww mana nak dpt..