Friday, July 10, 2009

Masak lemak tempoyak udang with belimbing buluh

Again...
wabak tempoyak...hiks..

so menunya adalah:

Masak lemak tempoyak udang dangan belimbing buluh.





Bahan-bahan:
udang besar (saya guna 5 ekor)
belimbing buluh (terpulang kuantitinya..suka banyak,letak le banyak)
santan (aku guna santan kotak je..xde kolesterol katanya...ye ke?) -aku guna 1/2 kotak je.Tambah air.
tempoyak (1/2 cawan)

cili api -ikut suka nak pedas mana
bawang merah - 2 ulas
bawang putih- 2ulas
serai - 1 batang
halia - satu inci

garam -secukup rasa


Cara-cara:


Bersihkan udang, belah belakang buang itam2 tuh,buang misai2 semua, cuci, dan toskan.
tumbuk cili api dan bawang-bawang, halia.
ketuk serai.
Panaskan sedikit minyak, masukkan bahan tumbuk, kacau hingga naik bau, masukan santan.
Masukkan tempoyak, kacau sebati. Masukkan serai.

Biar mendidih, masukkan belimbing buluh, kacau hingga layu.

Masukkan udang. Udang tu masak kejap je..kalau masak lama liat dan keras,hilang rasanya.

Tambahkan garam secukup rasa.


Hidang....

Tadaaa.....

11 comments:

kucingorengemok said...

minggu ni sapa duduk dekat² catz mesti ingat dia pakai perfume baru berperisa durian, hehe... brand apa kak? estee lauderian...

mr. bcomm said...

amatla menggiurkan lauk tu.

Neeza.Areef said...

klu ratah je pun dah sedap nih

linahilmin said...

serous catz, tempoyak lagi... byk betul stok nih!

Unknown said...

adeh...tensen! tensen!

CATZ said...

kucing gemuk,
hahhaha..aku suka..aku suka..ko mmg kretip..yes..estee lauDERIAN..ke ke ke.hiks...mak suka noks..

CATZ said...

hi mrbcomm,
welcome to catzscafe ..
happy reading.
kalau mengiurkan..plis try..(if suka tempoyak lah..)
hiks.

CATZ said...

neeza,
ko kena makan dgn nasik lah...3 pinggan minimum..hehhehe

CATZ said...

linahilmin..
sentiasa ada stok..hhehe...
kdg guan durian fresh je ..hiks..

CATZ said...

tunfrida,
kenapa tensen nih?..
dtg blog saya tensen?
oh.....jgnban blog saya ye..

anne said...

sedapnye