Friday, August 1, 2008

Kenduri...

Selepas Zohor, org makin ramai. Jemputan kenduri pun sampai satu persatu.

Para jemputan dah sampai...

Bermula lah kenduri dgn bacaan doa etc..ni kira kenduri aqiqah, merangkap kenduri arwah, kenduri kesyukuran....kemudian marhaban dan upacara potong jambul. Baby di bawa ke depan utk dipotong sedikit rambutnya..

Bunga rampai (campuran bunga dan daun pandan dihiris halus)

upacara potong jambul

food..

silalah makan...menu, kambing beriani, nasi beriyani, acar timun, paceri nenas, ayam masak merah, dalca, kuih muih, rojak buah dan buah-buahan. Air minuman air sirap limau.

Tetamu pulang..setiap tetamu dibekalkan nasi utk dibwa balik utk ahli keluarga.

8 comments:

axim said...

windunya nak makan nasi kenduri macam nih...

Zuridah said...

Catz,
Di Johor mereka selalu bagi bungkusan untuk di bawa pulangkan..bagusnya...

adie-ishmael said...

kambing biryani pun ada ker??? wow! best tu...kalo jemput, saya sanggup turun ke johor...ahaks!

Catz said...

hi axim..
kat ganu kenduri macam ni ke??

Catz said...

hi zuridah,

yg selalu bagi nasik utk bawa balik ni kalangan masyarakat jawa je...mcm wajib gitu..so memang ada allocation utk di bawa balik oleh para tetamu dan juga ahli rewang/gotong-royong.
org jawa sgt mementingkan makanan masa kenduri kendara. Tapi memang le axtivitinya asyik makan...makan..dan makan...

Catz said...

hi encik adie...
ko suka kambing ke??..menu tuh memang sedap banget..yg tu caterer yg masak..sedap gila lah..

Beruang Madu said...

Cantiknya rumah kampung ko catz... panas tak...??? tapi makanan lagilah ganas punya sedap... hmmmm.... aku nak ke Syed lagilah malam ni... beriyani sana sedap sangat...

Catz said...

cantik ke?..hehhehe..rumah ko pun cantik gak apa...
ko ni hantu beriyani ke??? bukan ko tgh diet kah??