Wednesday, August 5, 2009

Disneyland (part 1)

sedikit catatan dan gambar:


Hong Kong Disneyland adalah taman tema pertama yg terdapat di Hong Kong Disneyland resort. Ia adalah kepunyaan dan ditadbir oleh Hong Kong international Theme Parks. Ia dikoporatkan dan menjadi milik bersama The Walt Disney Company dan Kerajaan Hong Kong.

ia adalah taman ke - 5 Disneyland, terletak di Penny's bay, Lantau Island. Taman tema ini dibuka pada 12 September 2005.

Taman tema ini mengandungi 4 taman tema seperti yang terdapat di Taman Disneyland yang lain iaitu, Main street USA, Fantasyland, Adventureland dan Tomorrowland. Akan dtg mungkin akan bertambah. bahasa perantaraan yg diguna di dlm taman ini ialah English, Chinese b(cantonese and mandarin).

Capacity taman ini adalah 34,000 pengunjung sehari. ia adalah Disneyland terkecil jika dibandingkan dgn yang lain. Taman ini berjaya menarik pengunjung lebih kurang 5.2 juta pd tahun pertama. Sejak 2005, lebih 15 juta pengunjung telah berkunjung ke taman ini.

Keluasan resort ini adalah 310 ekar/ 1.3km persegi. Taman temanya adalah seluas 100 ekar (o.4km persegi).

Terdapat 2 buah hotel dalam Disneyland Resort ni iaitu Disney's Hollywood Hotel dan Hong Kong Disneyland Hotel. Dari hotel terdapat shuttle bas ke theme park. Kekerapan 10 minit sekali. Sgt convinient.


Disneyland shuttle bus

jalan kaki ke taman tuh...cuaca panassss.....aaaa..

keh-keh..sure nak bergambar kat sini....ramai gila org duk posing2 mcm2 gaya kat sini..siap panjat2 bagai...

tix kaunter..bayana masuk...sehari HK$350.00. If tinggal kat hotel dlm resort ni dpt satu hari free (dgn syarat kita beli tix satu hari, sehari lagi percuma).

tiket ku......nak masuk kat sini, dia guna finger biometric scanner..selain tuh pemeriksaan keselamatan pun ketat gak..makanan/minuman luar tak boleh bawa masuk.Mereka akan cek bag. so jgn bwk masuk benda bukan-bukan.

so....

ke :
Main Street USA
Fantasyland
Adventureland
Tomorrowland


to be continued...

6 comments:

kucingorengemok said...

mickey mouse kat disney hk cakap omputih ke ckp cina? hehe

NenetPenne (NP) said...

sampai hati ko catz pi disneyland tak ajak akak...huwaaaa...

nanti kasitau ambik package kat mana and berapa rega ok!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Catz,
Wow..gi disneyland hong kong ya! Have fun. Take care.

CATZ said...

kog,
mickey mousenya ckp cina..kekekkekek..tapi ada translator..hahaha..ala..sana modernlah..ramai je orgh pandai ckp oramputeh termasuk mickey mouse niii..
hhahhaha

CATZ said...

nenek,

saya tak amik pakej..beli tix flight senirik, hotel book senirik, and jalan senirik...
save budget..

CATZ said...

cikgu zainab/mama..

thanks..