Saturday, August 22, 2009

Food management?

oh...
just finished my cooking..
photo?..nantik le..

nak share experience membeli belah on 1st day Ramadhan.
wow....
a very tough task...
ramai gila orang.
seolah-oleh supermarket ni bagi barang free.
sampai je, nak park...dah boleh agak betapa packnya manusia di dalam hypermarket ni.
aku amik troli kecik..ala..yg selalu budak kecik guna tu.

dari shopping list aku, rasanya cam ok..
tapi halfway aku tukar troli besar. TAK MUAT..
ala..aku beli apa je pun..stock food basah dan kering for at least 7 days.
dah berazam utk memasak .
beli sawi, sayur mayur, udang sket, buah, ikan, mee, laksa, cili, halia, dll.
woh...manusia sgt ramai.. nak menimbang ikan pun beratur lama.
aku pulak dah salah strategi walau bawak shopping list yg aku tick setelah brg tu dah dpt dan masuk troli. (cam poyo, bawak kertas dgn pen time beli ikan).

Tertinggal daun bawang..lupa...camno bleh missed. dan take hours beratur utk timbang beberapa helai daun bawang (ceh.exegarate sgt ke kan...but i feel like one lor..).
bila dah ramai, mcm2 le karenah..

berlanggar..terlanggar troli orang, nak pilih sayur pun tak selesa bila ko rasa eh..ada org lain nak pilih jugak dgn pandangan mata yg seolah-olah berkata" wehh..ko pilih kacang buncis cam nak beli gelang emas ke?? cepat la..it's my turn now..."
Kayanya aku rasa tokey supermarket ni...yg datang bukan setakat org dewasa je. ada jugak yg dtg bawak 3-4 anak...menambahkan meriah lagi aktiviti beli-beli sayur ni.
Aku rasa lemas.
Nak bayar pun lamaaanya beratur.
Dah le tayar troli aku cam siot...asyik nak belok kiri je..ngok ngek tul.
AKu rasa energy aku habis dah. lemas..lemas.

Wow..
bila bulan Ramadhan tiba..lain macam le packnya hypermarket ni. Dasatnya org membeli.
AKu rasa masa mmg byk terbuang. Nak beli ikan sayur take hours.
PAtutnya aku kena beli semalam..semalam la..
Dah le puasa. Nampak budak kecik mkn aiskrim pulak tu. tergugat iman aku. cihcihcih.

Ni belum lagi sampai ke bazar Ramadhan. Agaknya camana lah gayanya.
Aku rasa sure bazar ramadhan adalah pack..nak parking susah, jln jamm.
'so..
i think..we need food management program (keh-keh-keh).
aku rasa aku dah malas le nak bersesak ke bazar Ramadhan bagai. sebab mengambil masa yg banyak, tenaga yg banyak.
aku rasa nak masak je. Aku dah reload peti ais aku.
reason memasak? ni utk aku la...
1. boleh mengawal perbelanjaan - bulan posa patutnya makan bersederhana. Kalau pi bazar Ramadhan takut hilang kawalan. semua benda nak beli. tapi sure tak habis makan.
2. rancang apa nak masak. so bleh buat budget. cth..tadi aku spent beli sayur ikan etc RM60.00 . utk buka puasa/sahur selama at least 6 hari.Makan 2 org. so jimat.
3.Masak simple-simple je.jimat masa, jimat tenaga. Now aku dah insaf. Bulan puasa bukan pesta makan-makan. Baik simpan energy utk beramal ibadat, makan sederhana.
4. Menjaga kesihatan. Masak secara sihat (ye ke aku ni??)..lagipun now wabak H1N1 sdg menular, tak bagus kalau hari2 asyik nak bersesak kat tempat ramai org. So baik duk rumah masak simple-simple udah.

ehm..today buka 7.26.
satu jam lagi.
masak dah siap.
Nak buat teh o ais limau satu baldi.ops...satu jag.

7 comments:

kucingorengemok said...

1. jgn le kata org beli ikan bwk pen ngan kertas tu poyo, aku sentiasa buat! haha... 2. aku buka 7.18 hihi, sapa suruh tak balik johor :)

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Catz..tuh makan bapa ramai tuh??

Panjang nyer list. Pagi tadi simple telah mensoping barang makanan tp yg half fast food..hehe..

Orang tgh menggila beli makan kat bazar ramadhan..ala2 barbarian jumpa makanan. kena beratur panjang..

But if u go to bazar ramadhan jgn lupa pakai mask.. virus sgt kuat. Hari nih rasa cam x sedap badan..

Wahidah said...

manyaknya shopping brg basah sis...wow..leh jemput i berbuka sama yea..:P

CATZ said...

kog,
woi..
ko balik Bp ke...
amboii..bestnyaaaaa..
aaa...next week aku nak balik laaa..
jelesnyaaaa aku...
pergh,....sure best gila balik jhr..

CATZ said...

simple..
makan 2 org...
so jimat jugak..
berazam tanak pi bazar ramadhan.
hehhee...yup..kena pakai mask..
better hati2..
u bukan masak ke? or pi param?
hemm...selamat berpuasa dan bersahur dan berbuka..
hiks.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

betul tu catz...bulan puasa kita sepatutnya tidak membazir-bazir dgn membeli segala macam kuih & lauk pauk.
..mama masak sendiri...yang biasa2 jer!

Anak Jawa said...

kita yg tak memasak ni pun mcm nak pitam2 p bazar ramadan smlm....

traffic jem giler!!!!