Tuesday, August 18, 2009

Sedikit catatan dari Jakarta

Pandangan dari atas train.

sedikit catatan dari jakarta.
Jakarta , kota macet..sapa pernah ke Jakarta tau lah betapa macetnya kota ini.
They dont have lrt ke..mrt ke..but Jakarta has BUS WAY. Lorong khas utk bus yg berasingan.
Jakun sebentar aku melihatnya...
BUSWAY yg berada di tengah-tengah jalan, siap ada bus stop yang cantik. (apesal aku tak amik gambar ha????). Katanya tiru style kat Bogota.
tapi kdg kereta, motor pun aku nampak tumpang sekaki lalu lorong busway...so macet jugak le jadiknya.

notakakikucing: macet = traffic jam

salah satu cara mudah travel ialah nak TAKSI. naik blue birrrrr (BLUE BIRD)..mereka pake meter. tapi..walaupun agak murah juga, tapi kalau dah macet..trap dlm jem..haaaa..senirik le pikir. Jakarta kota macet...tol dan parking di bayar oleh penumpang. so..bila nak sampai tol...drebar taksi akan ckp.."ibuk/ bapak minta dibayar tolnya..11 ribu "..haaa...

tapi blue birr ni sgt boleh harap la..taksi bersih..pake meteran..nak naik cab tanya dulu..tapi blue birr ni kompem akai meter...if derang tak pakai..ko blah je..banyak je taksi lain..
oh ya..if duduk depan u ols pakai le sabuk pengaman. mak duk belakang so mak tak pakai le sabuk pengaman tuh..

notakakikucing : sabuk pengaman = seat belt (ke ke ke...).aku sambil tulis ni tgh senyum sorang-sorang.

One thing, pemandangan biasa di jalan-jalan di Indonesia. Org2 yg berjualan, bermain gitar ketika ko tgh duk dlm jem. aku tgh duk snap gambar senirik yg poyo ni..tetiba..tuk-tuk-tuk. Tingkap diketuk oleh seorang anak kecil yang jual majalah. Majalah hiburan/gosip u ols. Di tayang kat depan tingkap aku..dan dia tak bergerak...mukanya sgt berharap aku beli.aku pun baca le..(baca free u ols)..khatam le satu muka surat majalah tuh..ke ke ke..dia peganggg tak berganjak. nak beli..aku pun pening nak baca isi kandungan gosip artis yg aku tak kenal tu kan..
so aku turunkan tingkap sikit..hulur beberapa ribu (cehhh....ribu rupiah ye...feeling2 jutawan..kehkehkeh)..budak tuh cepat2 amik duit dan ckp 'makasih ya bukkk'..dan dia pun berdesup pegi....hah..lega. kesian juga..lagipun dia bukan mintak sedekah free-free je.. dia berniaga..aku pun tak tahan gak tgk dia berdiri cam patung kat tepi tingkap aku ni dgn muka yg sgt minta dikasihani. aku pulak cepat kesian org. kat tingkap belah kanan pula..seorang budak lelaki umur 20-an...bermain gitar kecil sambil menyanyi..aku cuba buat derk je....the dtg sorang lagi...hemm..begitulah hidup di Indonesia...
mereka tega melakukan apa saja utk mencarik sesuap nasi.Rakyat terlalu ramai, hingga ramai yg tak punya pekerjaan. lantaran desakan hidup..
di sini,yang kaya terlalu kaya..yg miskin terlalu miskin.teringat masa shopping semalam, masa tu dah pukul 6.30 ptg..sini pukul 6 dah gelap. aku dihampiri seorang budak kecil. jual surat khabar."ibuk...beli ibuk..mau buat belanja sekolah". rupa parasnya comot..memegang sebeban surat khabar. hari dah gelap. kesian u ols. tapi dia bekerja kan... aku yg dgn beg shopping kat kiri dan kanan tangan, tak smapai hati tgk budak tuh. Nak beli pun buat apa..surat khabar free kat hotel pun aku cuma sempat baca muka depan sekali lalu.So hulur je duit kat dia..dan dia berulang kali ckp.."makasih ya buk.makasih ya.."./
maybe bagi kita setakat few ribu rupiah tuh bleh buat apa lah kan...tapi bagi mereka..walau seribu rupiah..sgt berharga.
di satu sudut pula..yang kaya..terlalu kaya.
di hotel penginapan, masa aku tgh sarapan di kafe hotel, tiba-tiba dtg sekumpulan family. suami, isteri dan dua anak kecil (satu baby lagi..satu lagi around 2 thn kot umurnya..) dan 2 org gajinya.
wah...dasat kan. kayanyaaa....org gajinya yg berdua duduk dgn dua anak kecil, suap mereka makan, dan suami isteri duduk di meja lain..sesekali mereka dtg ke meja org gaji, tgk derang suap budak2 tuh. mereka tentunya rakyat golongan 'kaya yg terlalu kaya'..duduk hotel 5 star bleh bawak 2 maid sekali duduk situ..pehh...syoknya jadi maid org kaya niii...hehhehe


Monas

Monas ni national monument di jakarta.
mercu tanda ni terletak di central Jakarta.Nak masuk kena bayar lebih kurang IDR 7800. Tugu Monas ni tingginya 137 meter. ia adalah simbol perjuangan Indonesia utk mendapatkan kemerdekaan. Pembinaannya bermula semasa era pemerintahan Sukarno iaitu pada tahun 1961 dan complete pembinaanya masa era pemerintahan Suharto, 1975. Today hari ulang tahun kemerdekaan mereka yg ke 64. Semalam aku tgk ramainyaaaa polis dekat2 dgn area Monas. Siap ada khemah polis dekat2 area tu. Bendera Indonesia di pasang di sana sini...mereka sgt patriotik.


kenderaan comel ..salah sebuah angkutan Kota di jakarta. Di bandung nampak van2 angkutan kota je..ni yg comel ni kat jakarta je aku nampak..cute je..mcm kenderaan dlm cerita kartun.


Baso Malang.. (bakso )..di jakarta...di bandung femes dgn Baso Malang ni...
ada pelbagai jenis baso lah..ada bakso tahu, bakso urat etc..

ha....my pebret es teller. nyummmmm.
sejuk...nyaman...manis.

16 comments:

en_me said...

ahaha.. ko pun dah macam 'orang kaya yg terlalu kaya' kat kota jakarta tewwww.. memang juta-jutaan rupiah ghiteww..

Neeza.Areef said...

sedhap la vakso tu

kucingorengemok said...

ko tak abis² ngan es teller, hehe...

rela kau catz, dipanggil ibuk oleh budak² tu... aku abis² pun org panggil embak je (kakak) kat sana, hihi ;) i muda lagi!

CATZ said...

en me,
aku mmg jutawannnnn..hahahahhaha..
jutawan rupiahhh..kekekkekek..
bawak duit juta2 selamba je tak yah bawak bodi guard,,
hahahhaha

CATZ said...

nezaref,
sedapp..!
ko suka bakso gak ke?
bibik ko sure pandai masak bakso kan,..
hehehe

CATZ said...

kog,

mak mmg giller es teller..
hehehhehe..
weh..derang mmg kurang asam,,.
panggil aku ibuk,,
and some of them panggil aku amkcik,,
konon2 nak panggil style org malaysia..siot takkk??
terus mak turn off nak beli...
hahhahahah

aziha said...

bestnya baca blog awak ni..
seronok tpt yg awak pegi...

@xiM said...

kat sana jurang terlalu besar kan..yang kaya kaya sangat..yang miskin sampai melarat..huhu..mmm nanti nak pi jugak la jakarta nih..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Jakarta...teringat waktu mama ke sana tahun lepas! memang benar catz..kesian tgk budak2 tu menjual pelbagai barangan utk cari makan.satu peristiwa yg sungguh sedih mama ingat ialah - budak2 kecik ... 7 - 13 thn kot...beri perkhidmatan 'sewa payung' ketika hujan. waktu hujan rupanya rezeki utk mereka cari pelanggan yg tak leh keluar dr gedung membeli belah! kita sewa payung dia...dia berjalan dlm hujan!!

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Malang ??

Naper nama dia Malang??

CATZ said...
This comment has been removed by the author.
CATZ said...
This comment has been removed by the author.
CATZ said...

aziha,
hai...
welcome to my blog..
happy reading ya..
cuma sedikit catatan tmpt2 yg saya pergi lately..
:)

CATZ said...

axim,
ye...yg kaya terlalu kaya..
yg miskin sampai melarat..
tak sampai hati tgk..
jakarta n bandung is a nice place..
pagi lah...ko sure gila shopping..

CATZ said...

mama,
kat sana..seala benda yang boleh dpt duit derang buat,,
teringat kat airport....ada yg nak kilatkan kasut catz..iskk...sedih dan kesian tgk budak2 tu..
yg kaya, kaya sgt..yg miskin sampai melarat..yg tak tahan tu tgk budak2 kecill..kerja mcm2..tapi derang takdelah minta sedekah..tuh yg respect tu..

CATZ said...

simple,
Malang tu nama tempat tak silap catz..
ala..cam mee bandung Muar gituh kot..
hehhehehehe..tapi sgt fames di bandung.