Thursday, August 27, 2009

Roti jala berinti


Akhirnya aku masak jugak semalam..
macam rasa tak best kalau takde kuih..walaupunnnn aku dah fikir malas le nak masak.
Tapi semalam stress. Memandu 1 jam 30 minit adalah membuat aku stress.
kalau stress, makanya kena masak.
konsep memasak minggu ni, masak hanya menggunakan benda-benda yg ada di dapur. jangan ngada nak singgah kedai beli benda lain. sebab aku ni kdg sgt keji bilamana dlm fridge dah ada mcm2, aku terpikir pulak nak buat benda lain yg xde kena mengena isi perut fridge Ku..
so akan berlaku peristiwa pegi kedai/hypermarket lagi..haaaaa...
now aku nak berdisiplin sket. (ok la...aku ngaku smlm aku singgah kedai beli bawang..tapi itu dikecualikan dr peraturan ini sbb bawang bahan wajib..dan boleh diguna utk semua masakan..).

so smlm buat le roti jala berinti. kiraiiiii...terbalikan, angkat..buh inti..gulung..
sama je mcm buat roti jala biasa..cuma nak kenalah buat inti siap-siap.
aku guna sardin + kentang..nak guna benda lain pun boleh..sukatik.
tumis bawang besar yg didadu, masukkan kentang yg didadu (rebus dulu), masukan sardin,
buh garam sket. masak hingga kentang dan sardin sebati...hancurkan sardin tu...masak hingga kering dan sebati. ready utk diguna.
bancuh tepung tu sennag je bahannya, tepung+telur+air+ garam sket+ serbuk kunyit (utk warna). zasssssssssssss...zasssssssssssss..kalau malas kacau buh je dlm blender..zrenggggg..zrengggg..prengggggg...prongggggg,,,done.kepekatan tu agak2 le..ready utk dikirai atas kuali leper.
buh inti, gulung....

eh..buruknya karangan roti jala aku ni. fail.

16 comments:

kucingorengemok said...

di satu tempat yang jauh, cikgu bm ko tengah nangis tersedu² hihi... eh, ko tak nak memperkembangkan bisnes baulu gulung mak ko ke? aku nak order :) kalau dia tak cukup gula, aku suruh bapak aku gi hantar jap, haha

linahilmin said...

akak belum berani nak menjala... takut tak jadi la...! walaupun teringin sangat nak wat jala berinti mcm catz wat ni... isk iskkkkk.....

Hajah Zainab bt Abdullah said...

mama belum pernah buat roti jala berinti...tiap kali buat mesti makan dgn kari ayam.

CATZ said...

kog,

perkembangkan bisnes bahulu mak aku?
ehmm..bagus tu kan..
tapi baulu mak aku ni azab ok..
buat manual semua..mesin2 tak main..bakar pakai sabut pulak..hahahaha...azabsss..
ko nak tempah..
nantik aku tanya mak aku yehh...
eh..bapak ko nak sponsor gula ke?..
buleh..buleh..anto 50 kilo ye..aahahaha

CATZ said...

linahilmin,

apa le takutnya nak menjala,,
kalau tak pernah try mana kan tau jadik ke tak kannn...
saya buat hentamm je..lama2 jadik le..
ala..dah bergulung tuh mana org tau betapa buruknya rupa roti jala aku..
hahhahahah.
moralnya..buat je kak..tak kisah le rupanya tang mana...
senirik makan..hehehe

Anak Jawa said...

yer.. karangan ini agak buruk krn byk melanggar undang2 tatabahasa

markah ~ 42/100

(tetap aku nk kasi markah gak. hehehe)

NenetPenne (NP) said...

ahkak masih lagi terpegun dgn keupayaan catz membuat roti jalan..

*kenapa aku tak mcm tu arrr*

DrSam said...

Alhamdulillah. Semangat memasak sendiri berkobar-kobar. Cabaran menggunakan bahan sediaada tu meamang saya sokong 100%. tak membazir dan mencetus kreativiti. kalau ada lebih roti jala tu boleh le courier kat Subang ni ye :)

bozzobattousai said...

hang terel buat roti jala buleh buat meniaga tuh...bozzo dah 5 hari berturut2 beli roti jala utk berbuka...

Sasha Farina said...

adoi... sib baik dah nak buka. laparnyaaa!!

CATZ said...

cikgu zainab,
ye..makan dgn kari ayam je dah sedap dah..
:) saja je...

CATZ said...

AJ,
hahahha...alamak..cikgu sudah mariiiii,,ni takut ni..
tapi ko ngajar BM ke?..aaaa..lagik mak ngeriii...hhehehe...
42/100?..aaaaa...faill..
faill....kalau bodek cikgu bleh dpt markah lebih tak??
kihkihkih

CATZ said...

nenek,
maybe ko tak minat..
bagi aku masak ni mcm therapy lah..ilangkan stress

CATZ said...

DrSam,
salah satu cara utk atur budget di bulan Ramadhan..kalau pi bazar rambang mata sumer nak beli and end up x abis makan..
hantar ke subang?
bolehh...tapi takde lah sehebat masakan ur chef..
:)

CATZ said...

bozzo,
ko pebret roti jala ke?..
belajar buat le..senang gila ok..
hehhee..kejap je dah siap..

CATZ said...

shasha,

masak apa today??