Sunday, August 9, 2009

Jom Rasa - TV1

eh..aku dah 2-3 kali tgk rancangan ni.
hari: ahad
masa: 11 pagi, TV1
host: azrul
tema minggu ini : masakan orang jawa
1. keluban/ kerabu sayur
2.pecel ikan pari

yg aku heran ni...yg masak org LELAKI jawaaaa jugak... kenapa ?? takde ke perempuan jawa yg boleh ditampilkan dlm rancangan masak nii??..isk..iskk...sbg warga jawa perempuan, aku nak protes niihhh....if yg dijemput tuh chef hotel aku paham le..kat hotel chef2 tuh mmg le kebanyakkannya lelaki. Ni yg dijemput masak adalah org biasa , tapi lelakiiii jugakk...iskkk..oklah..zaman sekarang niiii mmg le katanya lelaki masak lagi sedap. Tapi mmg sedap le kot pecel ikan pari tu. AKu yg tgh malas masak (aku masak gulai telur je tadii..he-he) ni pun terliur gila tgk kerabu sayur dgn pecel tuh..cih-cih-cih. Beriya si Azrul makan.

Aku hengat rancangan masak oramputeh je yg chef selebritinya/ tukang masaknya lelaki. Rancangan masak melayu pun sama..isk..
dalam masa yg sama nih, kat TV2 pun ada rncgn masak jugak. seafood oddesey, yg masak chef wan.


semalam. ada rancangan jurnal chef ..hostnya pun si azrul jugak...wah segala rancangan masak ko sapu jadik host..bessss nyaaaa...makan preee je....dan tukang masak jemputannya pun lelakiii jugakkk!!! masak laksa siam dgn kari laksa buh rebung. eh..aku bukan anti lelaki, cuma heran je, kalau yg masak perempuan, takleh attract penonton ke? Kalau Mak Jah, Mak Temah, Kak Leha yang masak, rating tak bagus ke? hiks.

eh bessnya si azrul ni..asyik makan free je kojenyaaa..

ni aku buat catatan sket resepi tukang masak jemputan tadi.sapa nama dia ek... zaki arianti sarmadi ke gitu namanya..
keluban..resepinya lebih kurang urap pucuk ubi mak aku.
pecel ikan pari tuh, buh kencur/cekur banyak sedap le kot. rupanya cam lemak cili api sket. kalau bakar ikan pari tu atas arang lagiii sedap ek.
sok lusa aku nak masak le resepi nih.

13 comments:

deeja said...

yang wanita...semua menyorok dlm bilik,,kot...mAlu2 kucing..kot.too yg ambik wak ,utk masak-memasak...hehehehe

neezareef said...

sabo catz..klu kt U student2 didominasi oleh femfuan nie bidang masaking didominasi oleh guys lak

uMmI said...

selalu gak nampak azrul tu dlm rancangan masak2/makan2, mcm dah takde org lain lak...hidup jawa!!....catz susah skang ni nak cari daun cekur/kencur....

NenekPenne said...

ai kalau tengok pun sekadar tengok jerlah.... nak masak tu, adoilaaaa.... rasa mcm susahnya!!! ha ha ha

kucingorengemok said...

aku macam nak ketawa je baca nama tukang masak tu... hehe, ampun orang² jawa yg bernama tradisional :)

CATZ said...

deeja,

tuhlah....mana peginya mak limah, kak senah..mak temah semua...
asyik wakkk je yg masak...

CATZ said...

neezaref,
takleh jadik ni..udah terbalik..

CATZ said...

ummi,
azrul tu jawa gak..tah2 yg masak ni kawan dia kot...ckp pakai engko aku je..
daun kencur bleh carik kat pasar tani...

CATZ said...

nenek,
senang je resepinya nenek oi...\]resepi mudah...
nampak sedap plak tuh..

CATZ said...

kog,
apesal ko ketawa...amboiiii..
sure nama ko ni nama2 moden yg panjang2 cam nama budak zaman sekarang ye...hahhaa...sampai 4-5 perkataan gamaknya....cikgu kat sekolah pun pening, isi borang nak amik exam pu tak muat..hiks..

zaki said...

erk... jangan la korang kutuk aku.. penat masak tu tau...

CATZ said...

hi zaki,
welcome to my blog..
hehehhe..
nampak sedap beno ko masak tu weh...
memang resepi jawa harus ditonjolkan kan....kan..
btw, kagum lah ko masak siap masuk dlm tibi..
aku bukan kutuk tau..aku puji...
aku yg jawa ni tumpang bangga..
ko ada blog ke?

zaki said...

blog takde, facebook ade la..
cuba carik zaki sarmadi...