Monday, August 17, 2009

Why I Blog - The Tag

catatan photo : Kavling buah stoberi di Bandung.

Oh...
kucing telah ditag oleh tuan punya blog yang memang lumayan . err...oleh kerana dia telah juga telah hantar reminder 'u have been tagged by me'..so makanya, aku kenalah jawab tag nya. bisa begitu?..bisa..bisa.
sebenarnya, aku ini sgt malas menjawab tag. hahha..sapa pernah tag aku taule kan..aku ini sgt pemalas, enggak gigih menjawab dong..kerana kdg soalannya mengambil masa yg sgt lumayan begitu.
tapi yang ni persoalannya gampang sekali...mudah ..jadi bisa saja dijawab.
persoalannya tag nya: WHY I BLOG..
kenapa aku ber-blog?
ok..

1. sebab aku sebenarnya suka menulis. Maksud aku menulis something yang menarik dan benda yang aku suka. Contohnya. aku suka masak, aku suka makan. aku kdg tuh masak merapu. so aku amik gambar, aku buh kat blog.aku pernah berangan tulis buku resepi ..aku pernah berangan jadi chef. aku suka berangan jadik chef celebriti mcm kat TV..yg masak ye-ye O..lepas tu panggil kawan-kawan makan, kawan-kawan dia pun mentekedarah le cam nak rak..mcm best gila ok.. so..aku pun suka gak kdg tuh masak dan panggil kawan-kawan makan. aku amik gambar. Tak jadik jamie oliver, pun takpe le.feeling-feeling je cukup...ha-ha-ha. Feeling-feeling cam nigella pun ok. Masak tgh2 malam sendirik makan. Dulu-dulu aku mmg selalu masak panggil kwn2 makan. now dah terlalu jarang. Masa tadek. Plus..angin puting beliung malasilitus sedang melanda.

2.sebagai jurnal. maksud saya, travelling jurnal. since aku suka travel dan photography, so rasanya bagus kalau aku letak photo-photo dan catatan perjalanan. As guide di masa depan, catatan beberapa perkara di perjalanan. Boleh juga share dgn pembaca (yg sudi singgah dan baca blog ni). Aku berfikiran begitu, sebab biasanya aku pun merayau ke blog org utk dptkan maklumat tentang sesuatu destinasi, mudah dan pantas. Maklumat di hujung jari kanssss...

3. Isi masa lapang. isi masa bosan.

4. Tempat meluah perasaan. kan kadang-kadang aku hot, entry aku jadi 18SX. hahahaha

Now ni rasanya kebanyakkan orang ada blog. Blog pula mcm2 konsepnya. Ada blog politik, blog makan-makan, masak-masak (kalau baca blog masak-masak terus rasa nak ke dapur dan masak)..ada blog catatan harian, ada blog yg konsepynya bercerita tentang kesihatan, ada travelling blog..mcm-mcm konsep lah.
Blog aku konsepnya..catatan masak-masak, catatan jalan-jalan, catatan makan-makan dan borak sikit2. sedar tak sedar dah masuk 2 tahun lebih aku berblog. uwahh..
selain tulis blog sendiri, aku suka juga blog walking iaitu berjalan-jalan ke blog orang. kadang kan..bila baca blog orang, aku akan rasa..wahhhh bestnya hidup orang ni..bestnya hidup orang tu..iskk...selalu feeling-feeling mcm tu. Tak taulah apa persepsi org yg baca blog aku.
(ada org ckp org yg tulis blog takde life..suka menunjuk-nunjuk..??..well..lain org lain le persepsinya..terpulang nak fikir apa..).
Tapi jauh di sudut hati (cewahhhh jiwangnyaaa bahasa aku)..aku amat appriciate readers yg sudi singgah dan baca blog ni. Thanks u ols yg sudi singgah dan tinggalkan jejak di sini.
Tanpa u ols, aku mungkin tak serajin ini utk update blog.

10 comments:

en_me said...

catz, ko blom jawab soklan me: naper ko gi bandung ittewww.. wisatawan ker urusan keje ke..

tp kan catz, jalan2 sorang diri lebih baik dr jalan2 ramai2 tapi tak sekepala kannns.. hmmm

CATZ said...

en me,

aku pi wisata...jjcm.

@xiM said...

teruskan berblog ya catz!!

anne said...

saya pun pernah ditanya...why do you blog...lama gak fikir nak jawab.

semua orang ada alasan sendiri kan Catz. Anyway...i suka je baca blog ni, so keep on posting ya :-)

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Catz,
mama sangat2 suka baca blog catz..keep blogging girl!

Mama Miraki said...

Catz..i suka baca blog u...sangat menarik. best lah u ni asik jenjalan aje kan....ok..selamat berpuasa i ucapkan...

CATZ said...

axim,
u too..teruskan blogging ya,,

CATZ said...

anne,
yes..people blogs for many reasons..
:)

thanks.
u too..keep blogging ya.

CATZ said...

mama,
thanks sebab suka baca..
keep reading ya..
kita pun suka blog mama..
:)

CATZ said...

Mama Miraki,
thanks for reading my blog..
:)
and happy u like it..
btw,
welcome to my blog.
selamat berpuasa.
:)