Sunday, August 9, 2009

Pengalaman saringan H1N1 di hospital

Mak called :" cikgu hantar sukri balik. dia demam, panasss sgt. hari ni cikgu hantar 20 org balik." suara mak PANIC!
(sekolah sukri merupakan Sekolah Teknik, ada asrama, tp adik aku tak duduk asrama).
suara mak dah buat aku gelisah gila.
hooo....aku jadik risau gila bila adik aku yg bekerja di sebuah hospital swasta dkt2 sekolah tu kata, "sekolah tu mmg dah ada kes".
ahhh??....izit?
aku : mak..kat rumah ada mask?
mak: takde.
OMG! dah beberapa kali aku pesan mak suh beli, tapi mak tak beli.
so i urged mak to buy mask at nearest clinic.
and i called mak time to time. mak said"cikgu bawak dia pi klinik kat pekan sbb hospital dah reject coz hospital is too packed with people!!"
oh....
ok....
bertenang..tarik napas....
aku risau sbb masa tu mak alone..dan mak sgt panic.
then adik sampai rumah..makan ubat bagai..aku call mak few times. kejap mak kata adik dah ok sikit...kejap panass sgt. i ask papa..and papa advised.." take ubat every 6 hours".
but it cant make me calm. rungsing. kejap2 mak ckp suhu tinggi, so mak 'jerlum' dgn air. Dan adik aku batuk kuat.
and when i ask " mak pakai mask tak?" mak said "TAK". hah??....aku speechless dah.
eh...my blood go upstairs sekejap la...iskk mak aku niiii..eiiii...saboooo je....abih mask tadi tuh mak wat apaaaa...
lepas maghrib..aku call..mak kata, badan adik panas sgt. and tak tau nak buat apa.
oh....kena pergi hospital ni. since takde sesapa yg available..i made decision...balik Johor NOW.
aku kemas2 barang....drive balik Johor. 9.30 baru bertolak..singgah bangi sat amik barang..
ngantuk gila...aku singgah restoran jejantas air keroh..
makan nasik lemak yg tak berapa rasa nasik lemak + teh O...

driving alone at night best jugak..to keep me awake dan siuman, aku On radio kuat2...so.. aku melalak..sat2 sore aku jadik sore ziana zen nyanyi lagi 'madah berhelah'..sat2 lady gaga, sat-sat zaiton sameon, sat-sat rihana, sat-sat jadik sore sinchan pun ye gak..mcm konsert u ols. ala-ala praktis nyanyi nak pi audition pun iye jugak.

(aku rasa if kak ziana zen dgr sore aku nyanyi tuh, sure dia nangis merayu suh aku benti nanyi, sebab takut dia takleh carik makan lagik dah...so..bleh bayangkan sore cik kiah ni???)

akhirnya...samapi rumah mak pukul 1.30 pg. kakak aku yg keje kat sepital ckp, pi je bhgn emergency..pukul 2-3 pagi pun x pe.
Mak, abah dan adik dah ready nak pi hospital. Aku pulak yg tak larat. Adik ckp bdn tak berapa panas, plus aku tgk adik aku boleh jalan tegak lagi. esok pagi je lah...
so pagi2 buta...aku rasa dahi adik aku...panass!!
lepas buat sarapan dan alas perut, aku bawak adik ke hospital kerajaan.sampai hospital around 8 pg. HUJAN lebat gilaaaa pagi ni.
wowww..ramaiiii orang.haa...sure lama niii..
Tapi dlm hal ni, aku mmg prefer pegi govt hospital.
wah..ada kaunter SARINGAN DEMAM. now perkataan demam pun dah menakutkan.
pi tanya bhgn pendaftaran, dia suruh isi borang dan pi kaunter saringan demam. eh..bayar satu ringgit.
proses saringan tak lama. patient yg demam straight ke kaunter saringan, beratur, check suhu etc. Adik kena buat ujian darah sebab adik aku selain demam, dia ada simptom, iaitu batuk.
Mak aku gelisahh je. Aku, duduk kat satu sudut, baca majalah IN-Trend sampai khatam dah.
Hujan pulak tu. lapo. oh aku dan mak pakai mask. adik pun.
Sambil2 tu duk perhati gelagat orang.mcm2 ragam. ada sorang kacik mcm tak puas hati..
dia ckp.." mak cik bwk anak makcik ni ha, sekolah dia dah ada kes..dah cek suhu etc, doc cuma bagi ubat suruh balik". dia membebel mcm marah2.
oh..aku paham lah..makcik ni dia ingat kalau demam je mesti masuk wad sebab wabak tu. Dia tak tau yg bahawasanya, demam tak semestinya anak dia kena H1N1.


Jabatan pesakit luar

Results ujian darah, menyatakan adik aku NEGATIVE. demam biasa je. Alhamdulilah. Tapi dia dpt ubat satu plastik. Aku paksa dia pakai mask jugak. Jgn mentel2 nak bukak, aku x nak mak aku jangkit demam/batuk dia. pukul 10.30 pg baru settle semua. Mmg lama, tapi aku puas hati sbb dpt buat saringan tu. At least aku dah tau dan tak risaukan lagi mak dan abah.

Hem..aku byk dgr rungutan, kat TV pun ada gak siarkan aduan, rungutan org ramai yg tak puas hati dgn perkhidmatan hospital dlm menangani wabak H1N1. ada yg mengadu tak dilayan, atau disuruh pi hospital lain sebab hospital dah sesak sgt. memang tak boleh nak salahkan hospital. Maybe kakitangan tak cukup, ruang terhad, masa yg terhad nak tampung semua org yg dtg. Itu aku fahamlah. Bila dtg dah tengahari, org mmg ramai sgt. Orang ramai pula, ramai yg tak sabar, panic dan mcm2 masalah. So u ols..kalau nak pi mmg kena lah dtg AWAL PAGI.

Balik dr hospital, aku pi farmasi, beli mask banyak-banyak, beli hand sanitizer utk adik dan mak. Aku pesan, pi mana2 pakai mask dan sellau guna hand sanitizer tu. selalu cuci tangan.
aku heran gak knp sekolah adik aku tak tutup, pdhal dah ada kes. entah ek..dunno lah apa alasannya apa. Yang penting, adik aku kat rumah now..dicutikan. ewah..sukalah dia ek, tak yah pi sekolah. huhuhu.


3 comments:

Saira said...

just nak mention... as usual, here in U.S like nothing happen.. I don't even found any single person in JFK airport wearing a mask.. not even 1.. makes me doubt the intensity of this h1n1.. the same also in europe..

question: is it we overdo a bit?

p/s: pasal sekolah i'm not sure

Neeza.Areef said...

byk skolah x tutup kt sini catz..even tpt aku ni pn x tutup2 tp pkai mask tu ramai la yg pkai

noniey said...

alhamdulillah takde pepe.. risau lah skrang ni.. dengar perkataan demam je, dah cuak semacam dah..