Friday, August 21, 2009

Tangkuban Parahu

Selain aktiviti shopping...ada benda menarik utk dilihat di Bandung ni.
(aku rasa..u ols kan..kalau ke Bandung, pi Tangkuban Perahu dulu. Kalau korang pi shoping dulu, aku gerenti sure ko dah malas nak amik pot pasal gunung berapi ke...gunung keluar api ke...sebab bila dah shopping, pi Pasar baru, pi segala mala factory outlet Rumah MODE tuh sure dah tak koser nak ingat pasal gunung ganang ni.
tak caya???
ala...sure nantik ada kot yg ckp...
eh..ko panjat Gunung?..aku pun panjat gak..aku panjat Pasar baru yang 11 tingkat/ 11 lantai /11 floor tuh...hehhehehe..
ya udah.
Kalau nak naik ke Tangkuban Parahu ni, eloknya pagi. Kenderaan belum banyak naik/turun. lagilah kalau pi hujung minggu...takut macet. Karang nak ke sana jadik 2-3 jam pulak. Padahal bukan jauh sgt, tapi sebab naik tinggi, so bukan boleh bawak laju. Macam kami, pukul 7 pagi dah kuar. Suruh supir kami jemput sharp 7 pagi.
Jalan menghala ke sini ok.Tapi bila dah nak sampai atas, mak oi..jalan teruk, rosak, ada yg tgh direpair. Mmg bergegar kereta jln atas batu, jln berlubang bagai. Kalau ada baby dalam perut, aku rasa mau terpelanting keluar.
Jalan cepat rosak bila selalu hujan katanya. masa aku pi tu ada beberapa kawasan sdg di repair, tgh tambak batu bagai. Memang lambat le jadiknya perjalanan tu.
Oh ya..sepanjang perjalanan, banayk orang jual sate kelinci iaitu sate ARNAB. Gerai sate di kiri kanan jalan.
aku tanya dgn supir..'halal ke?"..dia ckp apa tau.. "eh..halal buk, kelinci tu arnab....org Islam boleh makan.."
hehhehe..ko paham tak statement dia?..heheh..apa2 sajalah PAK SETIA (nama supir)...
mmg le arnab boleh makan..masalahnya..sapa yg semelih...sapa yg masak...??
hehhehe...ada tempat yg halal..sebab sate kelinci ni popular di bandung. Aku nak mkn sate arnab?? er....rasa cam mkn kucing...hiks..

Meh citer sikit pasal Tangkuban Perahu ni.
Tangkuban Perahu atau Tangkuban Parahu ini ialah sebutan dlm dialek sunda. Tangkuban Perahu merupakan Gunung Berapi yang masih aktif. Terletak lebih kurang 30km di utara Bandung, West Java, Indonesia.
Ia merupakan tarikan utama pelancong ke Bandung. So kalau pi bandung tapi tak pi sini, tak lengkap lah lawatan anda. Ada kolam air panas kat atas ni...boleh le buat aktiviti masak telur. Beli telur..then masak le. Ia adalah sejenis gunung berapi jenis stratovolcano. last sekali meletus pada tahun 1983.


Ni kawah gunung berapi yang kita b0leh lihat dari dekat.

Kalau nak pi air panas, rebus telur boleh dilakukan di Kawah Domas. Aku tak pegi pun. Sebab kereta takleh le masuk dalam. Kena jalan kaki, dalam 20 minit kot..hihihihi..aku malas. Tak larat lah. lagipun dah plan nak pi tempat air panas tempat lain. yang tu next entry. hiks.

Walaupun aku pi pagi-pagi, wah..sudah ramai peniaga start berniaga. Macam-macam le derang jual. Topi bulu lah (katanya bulu arnab), fridge magnet, buah stoberi, batu gunung yg dah dijadikan key-chain dan pelbagai lagi. Kat atas ni sejuk, jauh jugak naik atas ni. Kagum aku dgn kegigihan peniag-peniaga ni. Aku buang rasa kesian, sebab karang aku beli yg lain pun serbu. Tak pasal-pasal tinggai spender je karang. So cuba buat derk, ucap terima kasih je. Aku ada baca satu forum tuh..penulis tu ckp dia habis dekat 4 juta kat atas ni beli mcm2 cenderamata...hahhaha. Tu mmg pen-shopping yang tegar tu. atas gunung pun boleh shopping ko. janji ada uwangnyaaa...


foto dari atas


Selain dari tangkuban perahu, ada satu lagi tempat nak tgk kawah gunung berapi ni. namanya Kawah Putih. Tapi dia opposite direction dan amik masa 3 jam katanya nak ke sana. So malas le..tgk yg femes ni cukuplah.

volcano ni masih aktif tau..

Aku tgk mana-mana blog, sesapa yg pi sini mesti bergambar kat sini..
hhehhehe...wajib gituh.

15 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Betul kata catz tu...kalau dah gi shopping dulu, makanya tak pergilah ke tangkuban perahu ni!!
...mama & the gang lah tu...

masyithah said...

akum... sori ganggu. nak tanya cikit, u masih kat indon ke? ade kemungkinan ke boleh tolong belikan bakpia tu? cam teringin la. just email me kalau ade apa-apa ye. chitah2000@hotmail.com. TQ :)

Neeza.Areef said...

slmt berpose..maaf zahir dan batin spjg berblog ya..

catz nnti bln pose jgn ko goda blogger dgn juadah berbuka..ihiks!

anne said...

Selamat Berpuasa Catz...selalu lah masuk dapur n post resepi bulan puasa ni...hehehe, boleh ke?

CAHAYA said...

Huhu. Terbakar hati aku tgk entri ko ni Catz. Teringat aku gi Bandung tahun lepas pastu aku turun ke kawah tu jalan kaki dari atas. Pastu, 5 hari kaki aku terseksa nak gi shopping. Tapi aku gi gak!

leenda said...

reminds me of my last visit here..yr 1991...wow, lama da tuu..anyway, always enjoy ur blog nii....keep it up...kikiki...salam ramadan catzs...!!

Syahr-El said...

Kal El dah pernah sampai sini pertengahan tahun 80an dulu dengan mu parents hehehe sama je rupa kawah tu sampai sekarang ek...

CATZ said...

mama,
kalau dah shopping mmg tak koser dah nak naik gunung nih..
hahahhaha...
tapi bagus gak tgk tmpt ni..
then baru lah pi shopping mama..

CATZ said...

hi masyitah,
welcome to my blog..
happy reading.
saya dah balik Malaysia.
bakpia?..ianya fames di jogjakarta, not sure if i could find it somewhere else in indonesia.
i'll go to Jakarta in october..
try to find it..
:)
i'll email u soon.
btw..
thankd for dropping by..

CATZ said...

hi masyitah,
welcome to my blog..
happy reading.
saya dah balik Malaysia.
bakpia?..ianya fames di jogjakarta, not sure if i could find it somewhere else in indonesia.
i'll go to Jakarta in october..
try to find it..
:)
i'll email u soon.
btw..
thankd for dropping by..

CATZ said...

neezaref,
selamat berpuasa to u too.
:)

CATZ said...

anne,
selamat berpuasa utk mu jua..
mmg plan nak masuk dapur je sepanjang ramadhan ni..
hehhehhe....

CATZ said...

cahaya,
wah gigih u turun sampai bawah..
catz malassss...penat..
lagipun masak limited.
hiksss....sakan le u shopping ya..
catz tak soping sgt lah...pack gila bandung time tu..

CATZ said...

linda,
u should go to bandung again..
and shopping!!!
hehehheehe....
thank you for reading..
:)

CATZ said...

kal el,
wow..tahun 80-an?
lama dah tuh..last eruption was in 1983..
u should go to bandung again..
lots of shopping place..
shopping heaven..hehehheheh