Tuesday, January 1, 2008

Muar..kupang..

Salah satu gerai jual kupang..
Gerai kupang lagi...

Sabtu pagi....
pi balik Johor..yey!
I like to drive early in the morning..tak panas..kereta tak banyak....
tapi..eh..sabtu ni banyak pulak kereta..ohhh....ramai yang habiskan sisa-sisa cuti kot...lagipun selasa selangor and KL cuti..so ramai yang habiskan cuti, bawak anak balik kampung kot...
Aku singgah di hentian Seremban...wah...ramainyan manusia..nak park pun takde space dah....... tak jadi singgah...drive terus je...
Aku memandu agak laju pada mulanya..tapi lama-lama aku drive slow je..malas nak kejar-kejar..tapi bila drive slow, mengantuk la..so kuatkan radio, kuat-kuat!..hahhaha..dan ikut nyanyi-nyanyi kuat-kuat and tiba-tiba ku tengok dkt meter..140km/h ..huwa..tak perasan..wo..keno..kenot..
So slowkan radio balik, dan drive slow semula..
Aku keluar tol tangkak..saja nak lalu Muar...ehm.. Muar ni bagi aku banyak yang special lah..especially food... bila lalu Muar, banyak org jual durian tepi jalan area dusun-dusun tu, teringat mee bandung Muar, teringat asam pedas parit Jawa, and ramai org jual Kupang segar kat tepi-tepi jalan.. dan aku memang dah lama nak beli Kupang segar kat Muar ni..
So aku pun berenti le kat satu gerai Kupang tepi jalan ni.yang jual seorg budak dgn abahnya..
aku: berapa sekilo?
budak penjual: 4 kilo RM10 kak..
aku: ehm..bagi le 4 kilo
budak penjual: cukup ke kak?
aku:eh..tuh 4 kilo banyak tu (sambil dia menimbang..)
budak penjual: eh..4 kilo tak banyak kak..isi sikit je...byk kulit
je...ni berat kulit je..
aku: ehm..kalau mcm tu dik..ko tak yah kira lah kulit tuh..ko
kira berat isi je..kuikuikuiki..hahhahah
budak penjual: eh kak..kalau kat KL, isi je RM15 sekilo
aku:hehe..ye ke..
budak penjual: akak dr KL ke
aku: hem.ye...hehhe
budak penjual: terima kasih kak (aku hulur duit)...

Dan aku meneruskan perjalanan ke destinasiku..dah terbayang-bayang apa aku nak buat dengan Kupang ni...rebus..buh halia..bawang putih, bawang merah, serai hiris-hiris ..patah-patahkan cili..hem...
sampai rumah mak ku.abah yang duk tlg siang kupang ni...
tapi bila dah siap masak..boleh aku lupa nak amik gambor...ampehhh

No comments: