Wednesday, January 9, 2008

Minyak masak takde?...zero??

Depan tesco...


Wow..nampak tak apa yang aku nampak? empty shelf?

After long journey from KL..i went to Tesco.. to get few items for my BUBUR LAMBUK (resepi aku punya suka).. i bought prawns, bawang-bawang, daun sup, gajus etc..and biasa lah..sambil tu merayap ke bahagian lain
Eh..apa ni? jagung ke?

Glutinous corn ke apa tah dia tulis ..sebijik RM3.49..jagung le tu yer..aku tak pernah nampak..hehhe..jakun ke aku nih...then aku pi le jalan ke satu rak ..ke satu rak..tiba-tiba aku nampak rak kosong..(gambar atas) ..aku ingat staff tesco ni duk mengemas ke apa..and baru le lepas tuh aku ternampak tu..la..rak minyak masak le..EMPTY..sebotol minyak masak pun takde...fuhh..krisis betul ni...yg ada cuma minyak zaiton, carotina dan minyak bunga matahari...yang ada pun tinggal bebetapa botol je...inyak zaitun je yg melambak...sapa nak masak pakai minyak zaitun utk goreng ikan kan..biasalah..org melayu..kita bukan duk London.. lagipun minyak zaitun mahallll.....sebotol kecik je dkt RM30.00..ikut gred bagai.extra virgin lah etc...
Nasib le aku dah beli minyak masak last week..tu pun beli kat petrol stesen coz kat kedai2 runcit takde minyak kelapa sawit ni...yg ada inyak kacang/bunga matahari..aku tak lalu pakai minyak tuh...and harga minyak yg aku beli tuh mahal...5 kilo RM15.90..biasanya kat Tesco , minyak sawit ni dlm RM12.90 je....patut la..minyak takde..so jadik mahalll..


dah jadi isu nasional..sorok minyak..seludup minyak....fuhh...gawat gituh... Minyak zaitun/olive oil

wow...isu minyak ni dah mengatasi isu bahang pilihan raya, isu naik tol, isu lelaki kucing (baca sok khabar today), isu CSL (hahah..tauuu ke?) ...mg le org leh ckp..bagus lah...kurangkan mkn nak or tak payah guna minyak langsung.sihattt giteww...tapi org yg cari makan dengan guna minyak?..Cik Kiah niaga goreng pisang ujung taman.. Cik Melah jual ayam goreng kat pasar malam.. cik Temah jual kuih kat tepi jalan pagi-pagi...how?? Harus karipa RM1 = 3 bijik akan jadi RM1.00=sebijik.sebab?..Cik Temah kata: "i goreng kuih tu dgn olive oil okkay..sebab tu mahal..lagipun..sihat apa minyak zaitun ni..baekk untuk jantung...!! " aku jawab: "Tapi tak sihat utk poket ku cik Temah oii...!"

and klakar..macam-macam bunyik aku dengar..

situasi 1:

ada sorang budak...dtg ke rak minyak dgn abahnya..and siap nyanyi-nyanyi:

"minyak dah lah tak ada..minyak dah tak ada..minyak dah tak ada"...tak tau ikut melodi apa..tapi sedap jugak bunyiknya...and mereka berdua cangkung depan rak minyak diskas dua beranak..belek minyak zaitun, minyak bunga matahari..and diskas2..
bapak: camana ni?
anak: entah..tak beli minyak nanti emak bising...nak masak...
bapak: (duk belek2...and bebel2 apa tah)
anak: nak beli?
bapak: beli je lah apa2..dan mengambil sebotol kecil minyak apa tah...(kihkihkik)

situasi 2:

2 org mahluk dtg ke rak dgn pegang satu pek kentang goreng segera (yg belum goreng)
mereka sama2 ckp: "aaa....zerooo.takde minyak??" dan menuju balik ke tempat beku utk pulangkan kentang tu kot.

situasi 3:

2 org manusia menghampiri rak minyak and said " huh?.takde minyak???"

situasi 4:

seorg mahluk ke rak minyak masak yg kosong dgn kerut2 muka and klik2 gambar utk bubuh dlm blog dia..(hahaha.aku le tuh)

tah hapa2 kan...buleh gitu minyak takde langsung..mcm tak logik pun ada..or ini menunjukkan kadar pertambahan rakyat Malaysia yang begitu ketara?..tak logik..tak logik...

and terlanjur aku buh entry pasal gi tesco..
tadi i bought this mag (now i become impulsive buyer)...padahal dah beli mag kat kedai buku tadi..aku beli sebab apa ek..tah..aku duk belek2 magazine kat kedai majalah kat Tesco..wah.macam2..tapi majalah yg aku nak takde..so si penjual ni..ada 2 org...dia duk ketuk2 meja tgk aku duk belek magazine2 tuh..aku sat2 tgk mag hiasan rumah..home deco bagai..sat2 belek majalah kesihatan, food etc..and diarang duk ketuk2 meja and tenung2 aku..so aku bengang le...ele..baca sikit pun tak bleh..aku nak beli le..tapi kejap le bagi aku pilih le kejap...jgn le pandang i mcm org takde duit okay...so last2 aku beli nih...hehhe..1st time beli..belum tgk apa dalamnya...tapi macam best.review about food, movie..etc..

No comments: