Monday, January 21, 2008

Experiment on Saturday


Lukis org jadi monyet..lukis monyet jadi orang..
Hem..tu biasanya istilah yg aku dan kawan-kawan guna dulu la..tak reti melukis..so lukis benda lain jadi benda lain…So aku rasa pepatah ni boleh le aku apply kan kepada apa yang berlaku kepadaku …during the Saturday cooks…
Menu yang nak ku masak ialah desert untuk berbuka puasa…Pulut Tai-Tai namanya..
Ini adalah untuk menghabiskan pulut yang kasih banyak lebihan masak untuk Raya Haji.
Pulut –Tai-Tai ni hidangan Nonya. Aku tgk ni dalam rancangan masakan nyonya kat TV..senang je buatnya..so hari ni aku nak bereksperiemen la..Bahan-bahanya simple iaitu, pulut, bunga telang (utk amik pewarna birunya-rendam dgn air panas), santan dan garam. Tapi manalah ku nak carik bunga telang ni kan…so aku plan nak guna pewarna hijau dan perasa pandan. Buat benda ni kena rendam pulut dalam 4 jam, kukus 40 minit then keluarkan pulut, bubuh pewarna biru (separuh je) dan gaul dengan santan..so warnanya akan putih kebiru-biruan lah. Tapi aku nak wat versi hijau. Tup-tup aku bukak peti ais, huwaaa…sapa amik/buang/cughik pewarna hijau dan perasa pandan ku hah? Aku terasa hangin la pulak..pulut tu dah aku kukus pun so nak buat kaler apa pulak ni?? Nak guna pewarna merah mcm tak best..oren?…nop…strawberry?? nop! So aku cairkan gula melaka..tapi warna gula melaka ni coklat cairrr sgt...boleh le..janji ada.. So lepas kukus 40 minit, pulut tu aku keluarkan, bahagi dua, separuh aku campurkan dengan gula melaka dan separuh lagi biarkan putih. Then gaulkan santan (dibubuh garam) kedua-dua bahagian pukut tersebut dan kukus semula selama 10 minit. Amik bekas 4 segi, alas daun. Tuangkan pulut tersebut secara berselang-selang warna (coklat dan putih) dan padatkan dalam bekas tersebut. Kalau boleh hempuk dengan batu bata bagi padatt. Ehh..aku tak tipu la…betui..hempuk dgn batu bata..ni aku tgk kat rancangan masak kat TV tauu..dia bungkus batu bata dengan aluminium foil dan tindihkan atas pulut. Sejukkan selama 4 jam. Masa nak makan potong kecil-kecil, makan dengan kaya atau ada org makan dengan lempuk durian. Dalam kes aku pulak..udah resepinya teramat dagh spoilnya..aku ubah le..aku buat sos coklat ( susu cair+gula+serbuk koko, panaskan atas api perlahan, kaacau rata) dan buleh le tuang atas pulut..ehm..nak bagi nama apa ek resepi modified ni..pulut catz-catz kot!?? Tu la..nak wat benda lain bleh jadik benda lain..
Rasanya sedap juga, lemak-lemak dan manis (sos coklat tu manis)..sedappp…

Dek kerana buat resepi mudah ni, pengukus aku hangusss…aku terlupa tambah air masa air tuh dah kering…tiba-tiba berasappppppp..sib baik pulut ku tak hanguss………..so kenalah beli pengukus baru walaupun pengukus tu still guna lagi….itam dah tempat letak air dia….uhuk…
(alasan ank beli hok baru…hehhe)

No comments: