Thursday, January 17, 2008

Sup ketam dan denggi

Saya mendapat khabar rakan blogger saya dari Subang demam. Bukan demam biasa tapi demam denggi. Kesian syida..dan baca kat blog syah dan beruang madu, rakan mereka juga kena denggi. Saya ada mendengar petua tentang petua sup ketam untuk mempercepatkan pulih dari denggi, meningkatkan kadar platelet darah etc..
so rasanya worth to read this..maybe it can help..


Ni saya copy dari internet :

Paling cepat untuk menaikkan platelet darah
ialah sup ketam selain air kiwi (saranan
memang 100 Plus tapi diorang biasa tak tahan
kerana dah la makan tak lalu, perut kosong,
sebu, kena lak 100 Plus tu yg payau jek
tekak..)
100 Plus dicadangkan dibuka sejam penutup
botol sebelum jadikan minuman, biar gas
hilang.
Tapi sup ketam memang paling cepat naik..
sekali dengan air kiwi.. try la..
Pegaga Juice / Tembikai Sup Ketam
You may have heard this elsewhere
but if not I am glad to inform you
that pegaga juice is a natural cure
for dengue fever. As dengue fever is
rampant now, I think it's good to
share this with all.


A friend of mine had dengue last year. It was a very
serious situation for her as her platelet count had
dropped to 28,000 after 3 days in hospital and water has
started to fill up her lung. She had difficulty in breathing.
She was only 32-year old.
Doctor says there's no cure for dengue. We just have to
wait for her body immune system to build up resistance
against dengue and fight its own battle. She already had
2 blood transfusion and all of us were praying very hard
as her platelet continued to drop since the first day she
was admitted.
Fortunately her mother-in-law heard that pegaga juice
would help to reduce the fever and got some pegaga
leaves, pounded them and squeeze the juice out for her.
The next day, her platelet count started to increase, her
fever subside. We continued to feed her with pegaga
juice and she recovered after 3 days!!! Amazing but it's
true. It's believed one's body would be overheated when
one is down with dengue and that also caused the patient
Memang masa tu kelam kabut giler sebab tak
tahu nak kejar mana dulu, mak kat HUKM,
suami pulak kena transfer ke HBKL sebab
rashes dah teruk seluruh badan (depa takut
kena denggi berdarah so from HUKM they
transfer to HBKL), belum cerita pasal
anak-anak yang tinggal dirumah lagi. Tak tahu
nak criter la perasaan masa tu, Tuhan aje yg
tahu.
Tapi degan kuasa Allah, lepas saja mak saya
hirup sup ketam tu buat makan tengahari,
petang dalam pukul 6 doktor ambik darah buat
ujian, keputusannya keesokkan pagi dan lepas
makan tengahari mak saya dah boleh keluar,
berbanding dengan suami saya yg tak lalu
makan sup ketam ketika tu, tak usik pun sup
ketam tu, platelet darahnya semakin menurun
sehingga saya paksa hirup sup ketam barula
platlet darahnya naik.
Buat pengetahuan, doktor beritahu saya platlet
darah kita kalau sekali naik, dia akan terus
naik.


Lagi satu, minum byk air, tak kira la air pun
asalkan lebih dari 10L satu hari, ini semua yg
saya lihat dan bandingkan dari mak dan suami
to have fever.
Pegaga juice has cooling effect. Thus, it helps to reduce
the heatiness in one's body, thus the fever will go away. I
found that its also good when one is having sore throat or
suffering from heatiness.
Those of us staying in Subang Jaya are lucky as we can
get Pegaga juice easily from the Penang Cendol stall in
Giant! One cup is only RM1. Tomorrow I will buy a cup for
a patient in Assunta and urge him to try it.
Please spread the news about this as lately there are
many dengue cases. It's great if such natural cure could
help to ease the sufferings of dengue patients.
Furthermore it's so easily available. Just go to market
and ask the makcik who sells ulam and they usually have
pegaga. Blend them and squeeze the juice! It's simple
and miraculously effective!!

Lagi satu air tembikai yg kita blend sendiri tanpa apa-apa
campuran, air tembikai kosong, takde gula!
Pengalaman saya menjaga mak dan suami saya (bulan
May aritu) kena demam denggi ni dlm waktu yg sama
byk mengajar saya lebih berhati-hati dan lebih tawakkal
seperti yg Kak Suria ckp, we always forgot our roots &
lebih kpd duniawi.

Penyumbang Diskusi Farmasi Anis untuk
rencana ini
Nazathul Hamimi Abdullah, Ahmad Zharfan Shah, Marliya
Lieya, Rozie Rahim, Umie Adam

Ketam dikatakan membantu memulihkan denggi dengan
cepat.


Mak saya lebih kuat dan bersemangat untuk
baik, bagi aje air apa pun, semua dia minum,
1 jam ke tandas sampai 6-10 kali tapi nakkan
sihat dan cepat discharge dia ikut semua
nasihat. 4 malam aje kat hospital.
Suami saya pulak terlampau layan sangat
sakitnya tu, tak lalu makan, minum banyak
pun nak muntah duduk hospital 7 malam.
Nasihat saya untuk sesiapa yg dah kena agar
tidak berulang lagi (sebab penyakit ni boleh
berulang-ulang 3 hingga 6 bulan dlm masa yg
kita kena) minum byk air dan kalau boleh
minum air tembikai dan sup ketam.
Dah panjang beno criter ni, akhir sekali saya
ingin berkongsi bersama dibawah sup ketam
simple yang saya buat ketika itu.

SUP KETAM

Bahan-bahan:

Ketam 2 ekor
2 biji buah pelaga
Kayu manis sepjg jari kelingking
Sekuntum bunga lawang
Bawang putih 5 biji ditumbuk
Halia sebesar ibu jari diketok
Serbuk lada hitam/lada putih
3 cawan air
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Bawang goreng, daun sup & daun
bawang

Cara-cara:

Panaskan minyak, tumis bunga lawang,
kayu manis, buah pelaga sampai naik
bau, masukkan bawang putih, halia,
biarkan seketika.
Kemudian masukkan air, serbok lada &
garam, biar mendidih kemudian
masukkan ketam, biarkan dalam 5-10
minit bagi air ketam tu sebati dgn kuah
kemudian matikan api masukkan bawang
goreng, daun sup & daun bawang yang
telah diricih itu.
Note: Saya kurang gemar menggunakan
bawang merah utk buat sup ni sebab saya
sukakan manis dari ketam itu instead dari
bawang merah yg kita guna.

sumber diambil dari:
http://www.salindah.com/farmasianis/pdf/denggi.pdf
p/s: syida, i hope u will try the sup ketam...
makan ubat ok..

2 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Catz - terima kasih lah resepi ni... besok pagi kalau Amri tak discharge, I akan buatkan dia sup ketam nih... thanks again...

CATZ said...

lebih cepat u masakkan lebih bagus..Insya-Allah dia cepat sembuh..kalau u buat sup ketam..ojo lali jikuk gambar eee..