Tuesday, January 15, 2008

Kali pertama...


Pagi tadi in the way pi keje..aku dengar radio Era..topik pagi hari ni ialah ‘KALI PERTAMA’ then Kiran (the DJ) elaborate..kali pertama tuh in wut ever you do..apa terjadi.?. aku now bukanlah pendengar setia radio ERA lagi..tah..lebih suka KL fm, IKIM, mix fm. Tapi oleh kerana perjalananku ke tempat kerja mengambil masa yang amat panjang, aku boleh dengar macam-macam..Sekejap dengar CD, kejap kaset, kejap radio, siap tukar-tukar canel.ikut selera tekak..eh..selera telinga aku lah..

Berbalik kepada topik pagi ERA pagi tadi…Kali Pertama. Aku tak de lah dgr semua caller tu, coz tukar-tukar channel. Tapi aku ada dengar satu caller..cerita dia kelakar…
Dia pi sekolah memandu, belajar memandu. Cik gu memandu tanya “ pandai bawak kete?”.Dia jwb tak boleh tak pernah bawak kereta..then cikgu memandu tanya…”tau bawak motor?”..Dia ckp “boleh”.Cikgu memandu kata .” Ha..sama ja lah tu..ha..cepat bawak kereta ni..”..So caller tu kata “ saya pun drive le..mula-mula masuk giar 1 ok..saya tak pernah bawak kereta..then nak masuk giar 2 dah masalah..tak sampai 5 minit..kereta terbalik..ke empat-empat tayar ke atas…cikgu memandu tu tak marah tapi cepat2 dia suruh keluar dari kereta sebab dah bau petrol, takut kereta terbakar..” Aku dgr dah gelak sorang-sorang dalam kereta..Cikgu memandu tu cakap..” sepanjang saya ajar orang memandu tak pernah berlaku sampai kereta terbalik..” dan caller tuh ckp, cikgu tu tak marah, tapi duk gelak-gelak macam nak rak..

So aku teringat kisah aku belajar memandu…kalau ingat aku duk gelak sendiri..
Aku belajar memandu di..4 sekolah yang berlainan. Bukan sebab aku ni student yang lembab sampai kena tukar sekolah ye…ha..meh aku explain..

Sekolah pertama:

Aku amik lessen L, ni lesen undang-undang..dulu2 lesen L dah bleh dah bawak motor..aku amik supaya aku boleh bawak motor kat campus..tapi lessen L tak leh bonceng orang…then aku bawaklah motor kat campus dgn lessen L..nak amik lessen penuh aku tak sempat…so dkt setahun jugak aku bawak ,motor dgn lessen L..and kena tampal L pulak tuh kat belakang motor tu..and aku berazam amik lesen full sebab aku eksiden kat highway skudai..terbuat stunt..ekekkeke

Sekolah ke-2:

Aku amik lessen motor penuh..aku belajar 3 kali terus test..ala..bukan susah pun..dari kat kg lagi aku dah terror bawak motor..cewahhh…buat no 8, angkat2 tangan, naik titi..senang jek..(tapi ada jugakm yg fail..ekkeke)



Sekolah yang ke-3:

Yang ni aku belajar masa lepas grad kot..duk tengah cari keje..so konon-konon pi le belajar memandu kereta..ku pernah lah bawak kereta, pandai sikit-sikit je..aku tau lah jugak camana nak masuk gear sikit-sikit..tapi aku nervous….Aku tak ingat berapa kali aku belajar dengan sekolah ni..tapi tak silap aku tak sampai 3 kali. Hari pertama belajar, just di ajar how nak tukar gear, then ronda-ronda dalam area sekolah memandu tu je. Oklah, dalam kwsn sekolah je kan…then hari kedua..dia ajar aku bawak di jalan besar/main road yang sibuk. Jauh jugak dari sekolah memandu tu..pergi ke Institut menadu di mana peperiksaan /tempat ujian dijalankan. Kat sana adalah tempat belajar yg lengkap. Ops..lupa nak cerita. Cikgu aku ni gemuk, umur 40-an and muka nampak mcm malas je nak ngajar. And maybe dia ingat aku ni bright student, so dia ada lah sekali dua membuta masa aku tgh drive tu..tapi dia terbangunlah bila kereta tu tersengguk2 ke hapa kan.. So lepas ronda kat institut memandu, dia suh aku belajar buat U-turn and bawak di main road. Aku ingat lagi masa tuh, banyak kali juga buat ulang benda yang sama…so kira macam dah pandai la aku.. Then utk yang last round tuh..cikgu aku memang TIDOR..ada satu simpang, kat traffic light, aku kena susur keluar ke kiri. Kira kena keluar slowlah kan..bila kete takde baru keluar. Yang aku ni kan..ala-ala pandai, sambil-sambil nak kuar aku toleh kanan lah nak tgk kereta dari arah kanan, dan aku ni keluar slow-slow ..sekejap2 je aku toleh kiri tgk arah hala kereta aku..tiba-tiba Ganggggg!!!!…ayohhh..terus termati enjin, dan baru kusedar kereta ku dah naik atas laluan jalan/bahu jalan tepi jln tuh..ala yg cam divider tu..and depannya lubang besar...mmg muat kancil aku masuk lubang tuh..ekkekekekagaknya masa kereta ku gedegang naik atas bahu jalan tu cikgu tu yg tersedar dr mimpi cepat2 pijak brek kot..nasib baik sempat..kalau tak mmg kami dan kereta mmg masuk dlm lubang tu kot..aku nervous gila dengan aksi stunt aku tu..cikgu suh aku keluar dan dia drive balik ke sekolah memandu…aku nyumpah2 dalam hati…yang ko pegi membuta tu napa??? Kan dah terbuat aksi stunt..….and yg paling sadis..maluuuuuuuuuuuuuuu!!..sure org yg lalu dan berenti kat tariff light tu semua ketawakan aku…huwaaa…maluuu/…ESOKNYA AKU TERUS TAK DATANG DAH SEKOLAH MEMANDU.SO TAMAT DAH.ekekekeke.

Sekolah ke-4:

Ni aku belajar setahun lepas tu kot…aku memang nak cepat-cepat dapat lessen. So aku belajar hari-hari. Cikgu yang ngajar muda and oklah orangnya.. I mean aku comfortable ber’cikgu’kan dia..kali belajar oklah. Aku dijemput depan tangga rumah…and sebab dah experience..so aku cepat tangkap la..aku mmg mcm bright student la..Cuma aku rasa habislah kereta kancil tu aku kerjakan..cikgu tu kata.aku kalau masuk gear cam nak patah tombol gear tu..ekekkek..ganass….so aku sellaunya belajar tgh town coz cikgu tu mengambil kesempatan menggunakan aku untuk amik anak dia balik dr tadika..ronda town amik barang, antar anak dia balik rumah..dia cakap..bagus belajar drive tgh town yang bz..biar cepat pandai..elehhh….pandai le tuh..tapi itulah rutinnya..if belajar pukul 10 or 11 pg...mmg aku kena drive dia pi tadika amik anak dia. Then antar anak dia balik..while dia bersenang lenang duk sebelah….voleh gituh? And mostly drive tgh town betul2 yang agak jem.. Bila exam tuh..aku lupalah..aku rasa biasa je..aku wat parking dgn bukit dulu kot..pastu jalan raya…oklah..lulus..yey!…so kat lesen memandu aku ada tulis kelas B2, D ..hehe..korang kebanyakan nya mesti ada tulis D je kan..ekkekeke

No comments: