Monday, January 21, 2008

Makaroni bakar

Sila makan...jemput..jemput...nyum-nyum...




Dah lama tak buat makaroni bakar..semalam catz buat untuk breakfast..

Bahan-bahan:

Macaroni
Daging (rebus dan hiris kecil)
Lada bengala/capsicum hijau
Lobak merah
Cendawan butang (dlm tin)
Bawang besar (kuning)
Sos paste
Sos cili (sapa suka pedas buh le banyak-banyak)
Telur – 6 biji

Kuantiti untuk bahan-bahan di atas sukati....ikut suka

Cara-cara:


Rebus macaroni sampai lembut. Toskan.
Hiris sayur-sayuran termasuk cendawan.
Bawang besar di hiris dadu..
Tumis bawang besar sebentar hingga naik bau, masukkan daging, sos pasta dan sos cili.
Kacau sebentar.
Masukan semua sayuran dan gaul,sebati, ketepikan biar sejuk sket.
Pecahkan telur dan kacau. Bubuh sedikit garam.
Amik dulang pembakat/mangkuk keserol ke..Masukan macaroni dan sayuran tadi. Gaul . Masukkan telur sedikit demi sedikit. Akhir sekali, jika suka bubuh le sos pasta dan sos cili lagi. Ratakan cantik-cantik. Ok.r.eady to oven..Bakar lebih kurang 25 minit.
Catz guna microwave..so kejap je dah siap…
Biarkan sejuk dan potong..terus ..nyum..nyum..


Bahan-bahan

Ready to oven..

6 comments:

Beruang Madu said...

Sedapnya Cat... I tak reti masak masak western...mungkin kena belaja ngan cat lah... Ok bakar tu 25 minit ... suhu berapa yek?? Pandai wat kek tak??? Kuih I langsung tak pandai.. reti wat cengkodok jer

NORA SAKURA said...

6 biji telor?????????
ko gila nyahh....2 bijik cukup ahhhhh...nak bagi lekat jerrr..
anywayyy...maybe bekas ko besar and ko buat banyakkk

noreh jones

Catz said...

beruang,
i pun bukan le reti sgt..makaroni bakar ni dah biasa buat..senang je..bahan-bahan pun sukati nak letak apa..
alamak..suhu tak berapa tau le..ekekeke..catz guna microwave..dulu pernah guna oven..bakar dalam 230 darjah selama 30 minit kot...nanti catz cek..lama tak buat guna oven letrik dah..

noreh jones,
aku buat banyak le..mana cukup 2 bijik..aku guna mangkuk kaserol besor hok beli kat langkawi nuu..
tak habis sampai kubwk bekal ke opis semalam..

Catz said...

beruang..i bukan reti sgt buat kek/kuih nih...tgk le rupa kuih kat entry kuih tu..hehhe..tah hapa2..tapi kek coklat tuh mmg i reti le..versi i.kukus..senang sgt..(erk..itu je kek yg ku rasa org makan..heheh)

Beruang Madu said...

yerlah tapi kalau masak kat microwave tu pakai yg mana suhu dia... karang hangus pulak

Catz said...

alamak..microwave ku itu agak canggih..udah dibubuh button2 bake: piza..pie..etc..ku guna yg functyion bake pie tuh..hihihi