Wednesday, September 24, 2008

berbuka puasa di rumah emak (pre-raya)

ops..before proceed tgk semua entry ni..jgn kata aku meroyan sgt nak raya ye...hikhikhik..
Bagi aku, Ramadhan kali ini sangattttt sederhana..
aku...mostly makan food dr bazar Ramadan.
menu ak balik-balik samaaa je...

1. nasi ambang (muka aku pun dah bulat cam bulan mengambang gara2 nasi ambang)
2.karipap
3.murtabak daging (plus cicah bawang merah yg cam duk dlm sirap tuu)
4.kuih vade
5.bihun sup

tuuuuu je....kesian tak? sahur pulak...

1. sardin
2.telur dadar (buh cili+bawang) (kdg sesambil pejam mata goreng telur..kul 4.45 pg...ZZZzzzz)
3.ikan bilis
4.kicap

oh..aku dah boring...dan agak meroyan jugaklah sebab tgk blog org..wah....bestnya...dgn hotels food...buffet2 segala...ehmm ..:(
so aku rasa poser aku tahun ni mmg sederhana lah....
tapi yg best last weekend..
balik kg kan....so....apa yg aku mkn aku rasa food yg paling sedap dlm donia...
on the way balik tuh..memang dah feeling2 mcm raya..oh ya..
best gilla dgr lagu raya dlm kereta...besttt sgt...mcm balik raya u ols.....feeling2 raya..
sampaikan.aku rasa.." oh..aku nak pakai baju kurung la..baru mcm balik raya.." sebab aku pakai jeans..so aku kan, mcm nak berenti kat mana-mana..beli baju kurung siap dan pakai...hahahaha.
meroyan.

sampai umah mak..aku tolonglah masak apa yg patut..aku masak ayam kurma..dan kuah lodeh.

menunya:

ni air katira yg beli kat bazar ramadan..air kelapa tuh fresh dr pokok keliling rumah..dan ada air SIREN (sirap+oren)...siren ni kakak aku buat..

putu piring dan karipap sardin ..hahaha.. menu aku mesti ada unsur-unsur karipap jugak ( ni karipap yg RM1=4)


ops...gambar berikutnya mcm ala-ala macam dah raya ye....hiks..ni pre-raya. hehhehe

ketupat!!! yey!! best! ada feeling-feeling raya tak?

kuah lodeh

tahu sambal kacang
ayam kurma

pengat pisang

air katira (gambar blur sebab tukang pegang dah gigil2 nak minum)

bubur lambuk (ni amik kat mesjid dkt rumah kakak aku..) sedap!

Best buka puasa ramai-ramai dgn family..

Ada juga ayam masak kicap, ayam kari, sambal goreng, ayam sambal, sambal tumis, sambal telur puyuh, dll...banyak gila makanan sebab ada acara munjung...dpt dari 5 buah rumah..oh ni tradisi masyarakat jawa..munjung tuh ialah menghantar ketupat dna lauk2nya ke rumah jiran dan sedara mara..so berbalas2 la..dulu kan..org semua buat sehari before raya..tapi pengsan lah nak makan..kalau 20 rumah hantar...erkk..dgn yg kita msk lagi kan...so now org buat kdg awal puasa dah hantar, tengah puasa...sebab tak nak serentak dgn rumah org lain.. so hari tuh dpt dari 5 rumah..so kami pun pening..dan mak dah sediakan bekas plastik, tuperware segala utk kami angkut segala food tuh..aku pun...angkutlah...and ada org bagi buah duku 16 kilo.... so aku angkut 5 kilo (bertuah punya anak..ahahhaa)...

pastuh angkut kerepek dan kuih mak lagi..masa masukkan brg dlm kereta, aku dah rasa cam aku ni nak pi berniaga kat bazar ramadan or pasar malam..hahha.

so malam tuh balik sini..aku ala2 ketiduran sebab sangat kenyang. thanks mak!

6 comments:

Unknown said...

kalau menu2 macam ni, nak paknye balik KL kena pegi gym selalu lah hahahaha

@xiM said...

bersederhanalah dalam semua segi kan..itu yang terbaik..

CATZ said...

mohd amin..

aku pun rasa mcm tuh jugak...mmg kena berhempas pulas ke gym pulak lepas ni..

CATZ said...

hi axim,
ehm..betul ckp ko tuh...ehm..aku tiba-tiba mengalami keinsafan.

adie-ishmael said...

air katira diisi dalam gelas belang-belang tu menambahkan kecantikan...

Helmi said...

Salam Ramadhan dan Selamat Hari Raya.

Singah mencari Ilmu