Friday, September 19, 2008

Jalan-jalan menjelang raya (dari lensaku) part 2


keje aku nih cam jalan-jalan je ke...hiks..ala-ala wartawan lokasi..ops..ni semalam balik dr kampus lah..aku pi money changer dan buat spec baru..sebab spec yg kupakai ni dah retak menanti belah je.
ehm..ehm ada tak org nak amik aku keje jadik wartawan...dulukan..hikhik...
kalau cikgu tanya....cita-cita nak jadik apa?
aku mesti jawab : "wartawan!"
masa tuh aku baru darjah 2 ke darjah 3 ke darjah 4 gitu la...camana ek kan...baru darjah 2 dah pikir nak jadik wartawan..biasanya org akan jawab doktor ke... cikgu ke (ni jwpn paling gelemer), kalau budak lelaki jwb nak jadi askar, bomba..hahaha..ala..budak2 kan..itu je lah kot dia tau..ni kanak2 tahun awal 80-an oke..masa tuh belum kenal perkataan internet pun. Internet tuh tah binatang gorgon apa tah lah gitu...

kalau zaman sekarang ni sure takdelah jawapan mcm tuh...sure jwb nak jadi angkasawan,
perdana menteri, ahli politik berjaya, lawyer, software engineer ke..doktor ke..cicakman, ..opss..
or mungkin akan keluar jawapan..model, pereke fesyen, grafik designer, pakar multimedia..or blogger tersohor.

berbalik kes aku...
cikgu suruh aku senaraikan 3 cita2 ikut turutan:
so aku tulis:
1. wartawan
2.cikgu
3.usahawan (hahaha...masa tuh aku tah tau ke tak usahawan ni menatang apa..)keskekekskess..

bila dah sekolah menengah..dah lain dah cita-cita aku..wartawan ke..cikgu ke..dah tak masuk senarai....masa form 4 ..aku teror bio (siap kwn2 sekelas suh aku mengajo depa)..hiks..so masa tuh aku rasa mcm best kalau jadi doktor. Lagipun aku suka cikgu bio aku..cute...budak2 kelas aku panggil dia " TEDDY BEAR"..aku suka lah style dia..ops..jgn spekulasi yg cikgu tuh cikgu hensem baru kuar universiti atau cikgu praktikal...cikgu nih cikgu lelaki ..umur nak masuk 50
kot..tapi dia ni cikgu kaunseling...cikgu Jaafar nama dia. Baik..dan mmg ala-ala teddy bear rupa parasnya...kami sukaaaa subject bio...hahahha. Dia ckp dia tgk filem 'bobby' 7 kali masa dia kat universiti..hiks.

Bila tingkatan 5...cikgu bawa kelas aku melawat UTM...masa tuh ada pameran sains..tiba-tiba aku rasa nak jadi engineer..hahhaa...start dari situ..aku tanam azam nak jadik engineer..kehekehkeh....siap tulis kat getah pemadam, tulis kecik2.. " engineer catz"..hiks.
(lagipun cikgu bio masa form 5 tak besttt...dan aku jadik tak suka dgn subjek bio)..

Mak aku pulak..naakkkk sgt tengok anak dia jadi cikgu, sorang pun jadi la..
suatu hari...cita2 mak aku hampir tercapai bila aku dpt tawaran KPLI (masatuh mintak main2..dpt pulak tuh...)..and bila terima surat tawaran..aku memang rasa mcm...oh
idakkk...tidakkkk..aku tak nak jadi cikgu...sebab aku tak minat.. (eh...masa aku interview bukan aku ckp aku minat ke..hiks)..so kalau tak pegi..karang mak aku kecik hati...masa tuh aku pun dah ala-ala penanam anggur berjaya sekejap sebab kompeni aku bekerja tu ala2 mengalami kebangkrapan gituh.
so pegilah jugak...ke maktab
and last2..habis je minggu orientasi maktab...aku cabuttt....walau pun dipujuk2 oleh pengetua maktab.
(aku tak tau apa terjadi kpd persembahan group aku masa tuh sebab masa penutup orientasi tu..aku kena berlakon lah..pegang watak apa tah..kena paksa..masa mlm tuh aku sibuk berlakon buat2 demam..tidor kat dorm..kuikuikui..ampunnn...kira pelakon terbaik jugaklah aku mlm tuh..siap depa anto panadol dan food ke dorm aku).
so time tuh mak aku sure marah lah jugak dan kecik hati..aku tak berani balik rumah..aku nyorok kat rumah kakak angkat kat JB..sure masa tuh emak aku tu, her blood go upstairs..so aku tunggu her blood go downstairs baru berani balik rumah...takott..
tapi lama2 mak aku oke..aku pun balik..ampun makk..
bila aku dpt keje lain..mak aku oke je...

berbalik kepada jln2 aku semalam lepas keje...pi komplek diamond or lebih dikenali di Bangi ni dgn nama 'WARTA'



anggunnyaa...tapi aku sure takleh pakai sebab takyah pakai kain pun baju ni dah menyapu lantai.

kuih!kuih!..biskut raya

biruuu..cantiknya..takut aku nak makan..sayang nak makan. utk ditenung2 saja.

kerepek..

ketupat nasi , lemang, ketupat palas dan serunding..nampak sedap sungguh. Catz sukaaa ketupat palas tuh tapi aku tak reti buat. Dulu pernah ikut kwan catz pi rumah emak dia kat Changloon kedah. Emak dia ajar catz buat tapi aku tak reti sebab tak pernah buat...kalau ketupat daun kelapa tuh aku expert lah..
ok sekian.
laporan dari lokasi di bangi.(tak dpt jadik wartawan betul pun takpelah..jadik wartawan blog)..huhuhuhu..tak bergaji.

10 comments:

PurPlè said...

alah... mmg patut diboikot jap lah blog ni... pas raya baru masuk balik. dah buat org teringin ketupat palas plak. mkn dgn rendang... oh sedapnya.

Unknown said...

ketupat tu 3 singgit ke?

nyum nyum

Zuridah said...

catz,
ada resipi kuih tart tak? boley kongsi..i buat asyik tak menjadi ajer..

SYUKS said...

wa wa wa... shopping sakan kuih raya... yup bentuk kuih kuih sekarang marveles sampai sayang nak makan..tetapi kan....rasanya semua sebijik sahaja cuma bunga dia jer lebih...he he

ANyway pasal cita cita waktu kecil,, tak pernah terlintas pun nak kerja apa yang i kerja sekarang.. sebenarnya this job is my good friend' admired job ..initially just wanna accompany her in this field...but she could not make it...and until she is happy i have become one..

CATZ said...

hi purp,
pi lah beli kat warta..karang sampai UK esok lusa ko teringin, tak dapek dah nak tolong..hiks..
anyway..good luck sis...have a safe journey...tapi tak dpt hantar kat klia..catz balik kg mlm ni...
i'll miss u so much!

CATZ said...

hi mohdamin,
ketupat tu sebijik 60 sen ke 70 sen gitu...

CATZ said...

hi zuridah,

i pun tak reti buat kuih tart....malas lagipun...beli je...yey...catz dah ada dua balang kuih tart gulung...hehehhe..tapi mahal lah now nih...50 bijik dlm balang kecik pun dah RM20.00
nanti catz carikan resepi..rasanya kat blog2 org yg rajin masak tuh ada..

Anonymous said...

hi catz...ohh u orang bangi jugak ke? hehe same here, fasa 4 je..warta tu mmg slalu je laa pegi, gi makan la most of the time..hehe tak pun gi bintang..arini plan nk g mkn bryani kat sana :)

Anonymous said...

nak rasa kek atau biskut raya nanuha? lawati laman blog http://nanuha.blogspot.com/

Unknown said...

salam, saya pinjam gambar kerepek nk tepek kt blog saya ye

tq..

salam aidilfitri :)