Tuesday, September 23, 2008

cerita kuih bahulu....

Pada zaman dahulu.....chewahhh..

sejuknya....
rasa cam duk dalam peti sejuk pun iye jugak....terasa aku nih cam ikan kembung yang sedang
berehat-rehat duk dlm freezer..jari2 aku sampai rasa sakit..
huhuhu..
aku rasa next time aku kena bawak winter jaket ke apa gitu pi opis ni..huhuhu..sejuk gila...pastuh bwk glove sekali....pastuh bungkus kepala..
remote ekon ni tah mana...
or..adakah..ini tanda2 lemak ku semakin menipis ke?? wah..bravoo..bravo...
sebab kan..dulu. aku rasa ekon opis ni..suhu minimum ni oke je..now kan..iskkk..iskkk....
terasa otak aku pun sekali nak beku...sejuk.


apa yg aku buat hari ni ek..
oh..distribute kuih2 mak aku/ kerepek yg kawan2 aku tempah...
glemer plak rempeyek mak aku ni...pastuh ada pulak yg nak order bahulu gulung...
laaa...hari tuh tak nak kabo...baulu gulung mak aku pun pemes jugak...
kitarang adik beradik takdelah menggalakkan sgt mak aku ni buat2 kuih..buat utk org..org tempah2..penat buat benda2 ni..kalau boleh nak suh emak rehat je..
persiapan raya mmg kami adik beradik bagi secukupnya..so takde isu nak buat part time buat kuih ni..
tapi org tua ni..dia suka kdg buat benda-benda mcm ni..lagi dilarang kan kecik hati pulak..
pastuh ramai pulak tempah..mak aku kata tak sampai hati tak buat...tapi masyuk jugaklah poket mak aku nih..
rempeyek sekilo RM18.00 ke RM20.00 gituhhh.. aku ckp.."wahh..kaya nya makkk....kalau org order 10 kilo dah RM200.00...wah...senang2 je masyukkk"..
mak aku ckp.." abih kacang tanah tuh petik kat pokok belakang rumah ke..??"
hahhaha...ye tak iye jugak..kan..mestilah pakai modal..tenaga lagiii...mak aku bukan ada assistant...lainlah kalau buat secara besar-besaran ke..haruslah carik assistant.
Rempeyek mak aku memang mablesh (ni sesi naik lift tekan sendrik floor mana nak naik oke..)..
aku pun suka rempeyek kacang tanah mak ni...bestt..
aku dah beberapa kali berazam lah nak belajar..tapi entahlah....belum ada masa..kalau balik kg asyik sibuk dgn hal-hal lain...so next time aku berazam nak belajar. aku harap nanti rasa rempeyek aku sama exactly cam mak aku buat...(tah bilaaaa la..).
(seumur hidup aku belum pernah buat rempeyek ni..)
oke..aku nak listdown benda yg aku nak belajar:

1. cara betul mengisi beras kedlm ketupat (kalau tak betul sukatan, ketupat jadi keras, azab nak mkn nanti..)
2. buat rempeyek kacang tanah
3. cara buat lepat pulut
4.cara buat kuih baulu gulung/lapis/baulu kecik2
5.resepi inti nenas emak aku
6.dodol /wajik( oh yg ni susah..pakai kederat yg banyak..by the time aku nak belajar nanti, harap2 dah ada mesin pengacau dodol letrik yg otomatik)
setakat ni yg terpikir tu jek...nanti aku tambah kalau ada lagi..

ni kerepek ubi. Now ni jarang sgt org buat kerepek ubi style gini..ni kwn aku merayu2 nak tempah..so mak aku buat le..abah kawan aku ni suka makan ni..so.tetiap kali aku balik sure dia kirim..selalu free je aku bagi..tp yg ni sebab nak mempromote bisnes mak aku..kenalah bayar..hihihik..abah dia mmg suka gila kerepek ubi sira gula ni..manisss... aku ada ajar dia buat, ubi tuh rebus dulu, hiris nipis, jemur dan goreng...sira dgn gula..tapi dia ckp tadi dia try buat tapi keras gila..bukan crunchy tau..dia ckp keras, liat dan hitam.. (tak taulah kalau dimakan berbahaya atau tidak)..kee resepi yg aku bagi tak betul ke...nanti aku chek dgn emak...kalau salah resepi malu aku..aku moskel gak napa jadik cam tu.

Ni salah satu beg plastik besar yg aku angkut bawak balik sini.....3 beg besarr.... penuh... huhuhuhu...iskk...

hem...kdg kan aku rasa ..org2 tua ni mcm mak aku tuh..tau yg kita boleh beli je..tapi dia lebih suka kita mkn benda yg dia buat..sebab dia tau kita suka..betui tak??

aku teringat suatu masa dulu... (watak dlm cerita ni ialah aku dan nenek aku....)

aku pi umah nenek aku, masa tu dah nak raya..lagi seminggu nak raya...petang around pukul 3 ptg gitulah...nenek aku ni dah tua sgt lah..aku tgk dia terbongkok-bongkok tgh buat kuih bahulu...dah lah cuaca mendung sgt. ada bangsal kecik dekat sebelah rumah nenek tu..nenek angkut segala bahan dan equipment bahulu dia ke situ la. aku dtg dia baru je mula bakar..ni buat secara tradisional tau..pukul manual..bukan pakai letrik..bakar pun guna sabut. baru sedap.
aku pun tolong le konon-konon. kesian dia buat sorang2..aku kira bernasib baik lah masa tuh sebab nenek aku dah siap pukul aduann bahulu tu dan dah campur tepung,,..so takyah lah pukul adunan tuh lagi..kalaulah time aku dtg tuh nenek aku tgh pukul bahulu tuh,,sure aku tangan aku kuar muscle and mungkin aku cepat2 nak balik ckp mak aku soh balik cepat ..hahahhaha...masa tuh aku pemikiran budak2 lagii..

aku heran juga tgk bahulu tu....ada yg oke..dan ada yg hitam hangus..ni sure nenek aku dha tak berapa nampak kot...so aku tolong la...kesian tgk rupa bahulu tu..lagipun tgn cuma dua..mana nak sapu jem..nak tgk yg tgh bakar..coz kena sapu jem time tgh panas2 dan gulung cepat2..nanti keras kalau dah sejuk.

nenek ckp " ni nanti..pakcik2 catz dan makcik2 catz balik nak makan..cucu2 pun ramai balik time raya nanti"..
aku terpikir..sebenarnya bukanlah anak2 dia yg beriya suruh buat, tapi nenek aku ni rasa yg best sgtla kalau dpt buatkan kuih2 utk anak dia..mmg org tua feeling2 mcm tuh kan..gembira tgk anak cucu makan kuih bahulu yg dia buat..
eh..chop..chop...aku tak terlibat..aku tak berapa suka kuih bahulu...yg terlibat ni cucu2 yg lain laa..

TAPI,
tak pasal2 aku pun terlibat dlm membuat/bakar baulu gulung pd hari tersebut..tetiba kan..hujan dgn guruh sabung menyabung..ada petir...

tapi nenek aku begitu tekun jugak buat bahulu tuh dengan tempias2 segala.. aku ni kan. masa tuh dah takut la..kot la..kena sambar petir ni...baulu ke mana..aku ke mana..abeh la...tapi Allah tu Maha penyayang...niat suci aku nak menolong nenek tuh..so selamat lah aku..aku tolong bakar, sapu jem dan gulung baulu tuh.. walau rupanya tak semenggah aku buat tu..nenek aku tak kisah..mungkin mata dia pun dah tak berapa terang so dia tak perasan rupa bauhulu yg aku gulung tuh kejap kecik, kejap besar..hikhihik.
tu lah cereta bahulu gulung aku..
ops...gambar bahulu gulung takde coz emak belum start buat..hari esok baru mak kata nak buat bahulu gulung..

ehmm..sejuknya..jari2 aku rasa dah kaku...sekian.

15 comments:

Unknown said...

delivery service area sentul ada tak?

teringin order bahulu gulung

hehehe

CATZ said...

oh encik amin..

tempahan dah tutup yer..sori.
belilah..kat bazar2 kuih ada kot.

Bangla Tambak Johor said...

apa kata di komersialkan!..ko promote dalam blog kau..aku bagi mak modal,hire assistant.oke dok?

Anonymous said...

sedap tu rempeyek....lepas raya ade lagi ke...

attyfir said...

teringat masa form 3..kty aliran Sains Rumah tangga...masa amali kena buat bahulu gulung..jenuh ari2..test kt umah gulung bahulu..akhirnya masa exam..cantik..leh tahan lor..tp lor nie..tak reti dah buat...ekekekke

bozzobattousai said...

sedap wooo bahulu gulung... aku klu tak musim raya pun memang cari kuih nih. lagi klu letak jem bnyk....

Penang - Used Item said...

weh catz...cerita nenek kau ni cam nenek aku..tapi kita org panggil nyayi....nenek tu melayu

CATZ said...

noreh,

buat IKS lah...hire pekerja 2-3 org secara part tme dulu..aku pun boleh bagi modal..tapi marketing sapa ek??
kalau sikit2 mak larat lah kot..

CATZ said...

hi anon..
oh..now stok yg sedia ada pun dah habis...dah masuk perut..seee...before raya pun dah habis..

CATZ said...

hi atty,
wah kelas SRT / ERT ko belajar buat baulu gulung..fuhh...dasatt tuh...kelass...napa pulaknya ko tak ingat atty..rugi tau..aku selalu je rasa nak belajar tapi maLaZZZ jek..

CATZ said...

hi bozzo..
kat Kl ni pun ada jual ek??
mahal tak??

CATZ said...

hi azibam..
aku panggil embah...hiks...
ooo..ko pun ada experience gituh ek...
hiksss...

adie-ishmael said...

nak tanya catz,kuih renggenang tu macam mana rupanya...dah lupa,dulu pernah makan...kuih asli jawa.

CATZ said...

adie,
kuih genggenang tuh dibuat dari nasi yg dikeringkan. dijemur tgh panas dan dibentuk bulat2.. (eh..aku pun kompius sat..nasi ke pulut ek??)..
nanti aku tanya mak aku. sebelum jemur tuh bubuh lah pewarna or tak yah bubuh pun oke..bila dah kering, digoreng dan warna jadi putih..
kalau buh pewarna jadiklah hijau merah segala..

PurPlè said...

anta sini rempeyek... nak yg byk ikan bilis!

btw, kisah buat bahulu gulung bersama nenek tu begitu best sekali.