Tuesday, September 2, 2008

Ramadan pertama

1st day Ramadan..
Isnin , sept 1, 2008.

Bangun sahur 4.45 pg. Catz dah masak siap-siap sebelum tidur. Masak sardin je. Bangun masak sayur yg catz dah siap prepare dlm peti sejuk. Tinggal tumis je dan bubuh sayur. Siap. Pukul 5.25pg dah siap makan. Imsak 5.44 pg.

Oh..hari ni cuti. Hem..apalah nak buat..duk sorang-sorang kat rumah..ON laptop...bloghopping..then tgk TV..
dari rancangan masak2 kat channel 703, drama TV 1, berita, Kisah benar TV3, hem..
tapi yg paling lama..tgk channel AFC..hahhaa..hantunyaaaa Robert Redford tuh...dia dgn License to Grill dia la...fuh..the way dia desribes tahap kesedapan masakan dia melampau lah...cisss..
yg aku ponnn..cam takde program lain nak tgk..hehheheh...terlekat mata aku kat AFC channel.
Hemmm...lepas tuh mcm2 program lain lah..apa ek..aku pun lupa..tapi semua about food lah..wonderfood lah...saturday cooking lah..Sugar, F word..etc..
Dah la 1st day puasa..takdelah tergugat..coz sesambil tuh pikir gak idea nak masak apa..
hemm...eh. dlm pukul 12, catz tgk ada drama "cinta Madinah". Catz memang sukaaaa sgt drama ni dan juga lagu temanya...dulu pernah tayang kat TV 1 masa bulan Ramadan taun lepas kot..and i never missed it! and now ada kat channel 106...hemm..bestt gak layan. Baru episod pertama..

Aku duk pikir..apa ke benda nak masak utk berbuka..bahan dlm peti sejuk adalah yg basic2 je..actually semalam pi shopping kat Giant Nilai utk stock up apa yg patut..ini disebabkan..rumah ni sebijik makanan pun takde..even kicap, sos etc pun takde..dah kena buang masa aku berkemas sebelum puasa sebab semua benda2 dlm peti ais etc dah lama tak guna...dan peti ais pun aku dah cuci. So semalam ke Giant walau troli penuh, beli benda2 basic je..ikan sejenis dan sayur sikit, fruits. Yg lain sumer mcm halia, kicap, sos, beras dan bahan kering dan rempah ratus kering.

So duk pikir..apa kuih yg aku nak buat ptg ni??
Lauk dah plan nak masak asam pedas..dann ehmm..buat karipap sardin lah, coz itu je bahan yg aku rasa boleh jadi kuih. Ada tepung, sardin dan bawang.

Bahan-bahan

Inti karipap, tumis bawang poutih dan awnag besar, masukkan sardin, hancurkan biar hingga agak garing.



Uli tepung yg tlh dicampur dgn minyak panas dan sedikit air garam dan air biasa. Gaul sampai jadi doh. Canaikan adunan nipis, letak inti dan lipat.
Hiris 4 segi guna pisau. Tekan semua bucu dgn tangan supaya setipa bucu melekat. Kemudian aku malas nak gentel tepi..amik garpu..tekan..tekan keliling. Haaa..dah siappp. Tinggal goreng je.



Actually aku wat karipap express, coz penatlah berdiri kat dapur lama-lama. Lepas buat inti karipap, masak asam pedas. Then baru buat kulit karipap.


Karipap panas..
ada or tanya, kalau aku jual satu berapa? hemm..Maybe RM0.60 kot...hehhehe..mahal ke??

Makan karipap sambil blogging dan tgk TV..atas katil..hehhe. Ops..bukan siang, tapi malam2 oke..after 9. Sedap!

Asam pedas

Asam pedas ni Catz buat simple je..takde daun kesum, daun kari. So catz tumis cili dan buh belacan sikit. Rasanya???...wow..tak sangka...sedap, cuma kurang masin sikit je.. so masa buka buh garam anddddddd..perfect. sedap. tak sangka coz bulan puasa time masak malas lah nak rasa2 ni. Makruh kan?? so..no bad lah kan...

4 comments:

attyfir said...

sodapnya karipap tu catz

CATZ said...

hi atty...
memang sedappp..hehe..kejinya aku kerana memuji diri sendiri...wakakaka

CurieDesigner said...

macam boleh try buat kat sini ja.. takde ape2 yg special kan.. just sardin n tepung je kan.. nanti i nak try la.. hehehe..

CATZ said...

hi saira..
kalau ko rajin bubuh kentang yg didadu pun lagi sedap...mcm buat inti karipap..or ko boleh guna daging or ayam, buh kari dan kentang pun ok..
tapi kalau malas cam aku..tumis bawang dan sardin.