Tuesday, September 9, 2008

Hari ke 8 Ramadhan...akhirnya...

Semalam hari ke 8 umat Islam berpuasa kan..termasuklah aku..
semalam balik lambat dari ofis..keluar ofis pukul 5 ptg..sampai dekat area rumah dah 6.15ptg..time puasa ni biasalah..jem di mana-mana.
mula-mula rasa nak masak sardin je lah..masak nasi..tapi mcm tak best..isk..nak singgah tesco beli lauk pun malas..
Lalu depan Tesco..ada bazar Ramadhan..kecik je bazar ni. Macam tahun-tahun lalu juga. Actually di daerah kecik ni ada satu lagi bazar Ramadhan lain dekat dgn pasar..bazar yg besar, meriah dgn manusia dan food nya tersangat lah banyak..naik juling mata nak beli. Silap2 rasa nak beli semua laa..or kena tawaf satu bazar yg besar tuh dan kompius nak beli apa..
parkingnya pun azabb...dan kena jalan jauhlah jawabnya..iskk..iskk...tahun lepas pernah pegi sekali...
tapi semalam aku malas lah..beli je kat depan tesco tuh...
akhirnya aku ke bazar Ramadan jugak...pecah dah rekod 7 hari aku..
Kat sini org tak berapa ramai...so bila jln depan gerai2 makanan tu semua akan memanggil2 ko..
"kak...beli lah air..".."dik...belilah kuih."..
or " Cik kakkkk..oh cik kakkk...ayam percik kak...air cincau kakk"..
memacam lah bunyik2nya...
eh..semua panggil aku akak?? eh..semalam aku pakai skirt ala2 budak 15 tahun pakai yg ada poket terjulur-julur tepi kiri kanan, t-shirt dan kasut crocs ala kanak2 ribena....even though yg menjual tuh rupa pakcik2 dia panggil aku akak???..iskkk...tua sgt ke muka aku nih...ho..sure dah nampak garis2 penuaan neh..isk..takleh jadik nih...botox???
apa kebenda aku merapek nih...

Oleh kerana bazar ni tak berapa best dna takdelah byk choice..so aku tak mengalami kerambangan mata sgt lah..

so apekah hasil tuaian semalam??
1. nasi ambang =RM5.00
2.air mata kucing+longan = RM2.00(kesiannya..kucing mana yg kena cungkil bijik mata tuuu?)
3.another air mata kucing =RM2.00 (sbb yg 1st aku beli tuh cam cair je pulak)
4.kuih tako ek?? = RM2.00 (sila lihat gambar di bawah.)

Ini ialah nasi ambang

Kepada yg tak tau apa itu nasi ambang..ia adalah hidangan masyarakat jawa..nasi yg dihidang dgn beberapa lauk seperti sambal goreng, ayam (goreng/kicap/kari), ikan masin, serunding kelapa, sayur dan meehun/mee goreng . Semlm catz taknak dia letak bihun tuh..coz bihun dia nampak oily sgt. Harganya RM5.00 (aku ingat aku takmo bihun dia bagi diskaun 50 sen ..tak jugak..tetapp RM5.00..isk..istttkk)

Ni kuih yg catz beli semalam..5 bijik..rupa yg dua tuh horror sgt..tak sanggup letak..lagipun aku dah ngapp dah time nih..walau rupa nya tak semenggah (dia dah buh siap2 dlm palstik..tak nampak pulak rupa dia cam tuh masa beli tuh)...tapi rasa dia sedappp sgt..lembik sgt la..tapi sedap..aku sudu je lah ke mulut..sekejap je licin.

and finally..kembung aku dgn air mata kucing... (boleh imagine tak..2 plastik besar..ala..style org jual air yg dia pek dlm plastik..ikat dgn getah tuh lah...kan banyak tu kalau dua plastik..satu plastik satu jag..so dua jag lah...) puhh...rupanya yg cair sikit tuh yg sedap...iskkk...
pagi tadi masa sahur..ada lagi setengah jag...masuk ke sinki..buang..membazir betull..kan.

(kat rumah ada 2 jenis pati jus..kenapakah aku gatai beli airrr???)..kalau tak beli aku jimat RM4.00 dah kan..
petang ni tak nak lah beli air...
oke..will see..

10 comments:

@xiM said...

sampai laa nih lum makan lagi nasi ambeng nih...duk asyik dengar saja..

Bangla Tambak Johor said...

rm5???cenggituh??...mahalnyaaaa.

kat jb lagik murah.

bak ah resepi cake ....pat aaaa

bozzobattousai said...

sedapnya nasi ambeng... zo slalu makan kat kg je itupun masa kenduri... tak tau plak ada jual kat bazar ramadhan... tlg belikan bleh?

CATZ said...

hi axim..
kalau kat utara atau pantai timur rasanya tak jumpa nasi ambang ni..tapi kalau kat KL, selangor dan johor akan jumpalah nasi ambang ni..
ni set nasi mknn org jawa..

CATZ said...

noreh,

memamg mahal lah bagi aku...RM5 tuh mahall..nih kat 'vanting' tauu
resepi kek ada la...ko klik label kek kat belah kanan blog ni..kuar lah nanti entry yg ada resepi kek..

CATZ said...

bozo...
pegi jek bazar2 ramadan...kalau area KL selangor, johor ada biasanya..
ko org johor ke??

adie-ishmael said...

catz...bulan ramadhan tahun depan boleh tak catz ambik cuti tanpa gaji sebulan and datang Sungai Petani jual nasi ambeng kat bazar ramadhan sini...saya rasa mesti laku punya! Saya memang suka nasi ambeng

CATZ said...

wow..good idea tuh..bleh je..tapi ko make sure semua org satu kedah, seantero penang dtg beli nasi ambeng aku ye..nnati aku buat franchise kat belah utara noon..

wallpapersdeco said...

hi have a nice day.. looking for wallpapers for your house? or your friends/relatives interested, visit my blog! thanks

CATZ said...

hi wall paper..i will..